Serviceintervaller

Selv om Yamaha foreskriver bestemte smøre- og udskiftningsintervaller synes jeg – med mange års erfaring – at der kan justeres lidt på disse. Mine forslag til disse ses i højre kolonne. For en ordens skyld vil jeg pointere, at jeg selvfølgelig ikke påtager mig noget ansvar uanset hvad man vælger at følge.

Motorolie

YAMAHA foreskriver en SAE 20W-40 API SE, som skiftes hver 5000 km eller hvert kvartal.

Jeg siger:

7000 km for en almindelig mineralsk olie API SF eller bedre.
8000 km for en halvsyntetisk olie API SF eller bedre.
9000 km for en syntetisk olie API SF eller bedre.
Motorolien bør under ingen omstændigheder være i motoren længere end et år. SAE-værdien efter W’et kan være 40 eller 50. SAE-værdien før W’et kan være 5, 10, 15 eller 20. Oliemængden er 4 l. når oliefilteret også skiftes. På XS750-2D kan der muligvis opnås en bedre koblingsfunktion ved at påfylde 4.5 l. Se mere om oliestand. og erfaringer med olietyper og skift af motorolie.

Oliefilter

YAMAHA foreskriver skift ved hver 10 000 km.

Jeg siger:

skiftes ved hvert motorolieskift. Se mere om oliefilter her. Filteret er det samme som også anvendes til XS 850, XS 1100 og XVZ 1300. Se mere om reservedele længere nede.

Mellemgearolie og bagtøjolie

YAMAHA foreskriver en SAE 80W-90 GL4, som skiftes ved 10 000 km. 375 ccm i mellemgear og 300 ccm i bagtøj.

Jeg siger:

20 000 km. for en SAE 80W-90 GL5.

Forgaffelolie

Til XS750-2D foreskriver YAMAHA en motorolie SAE 20W-30 API SE. 170 ccm i hvert ben. (Haynes-manualen siger også 170 ccm mens Clymer-manualen siger 200 ccm for 2D og 175 ccm for D-modellen, som ikke er importeret til Europa. For XS750-E: 190 ccm og XS750-SE: 234 ccm). YAMAHA angiver intet skifteinterval, men Clymer-manualen foreskriver 16.000 km.

Til XS850 foreskriver YAMAHA en motorolie SAE 20W-30 API SE. 200 ccm i hvert ben.

Jeg siger:

20 000 km. eller hvert 2. år. Den fra YAMAHA anbefalede 20W-30-olie vil man sikkert ikke kunne opdrive i dag. Se mere her om hvilke forgaffelolie, der kan anvendes.

Der skal 200 ccm i hvert ben, dog 234 ccm for de choppede modeller (hvor bremseklodserne foran har en anden udformning end bagpå). Det er sandsynligt, at oliemængderne: 170 og 175 ccm er for XS750-D modellen, som ikke er importeret til Europa. Mængderne 195 og 200 ccm er for XS750-2D, -E, -F, XS850-G, og -H. Mængden på 234 ccm er for SE, SG og LH modellerne med den specielle type forbremse.

Bremsevæske

YAMAHA foreskriver en DOT 3. YAMAHA angiver intet skifteinterval, men Klymer-manualen foreskriver 16 000 km. eller hvert andet år.

Jeg siger:

DOT 4, som skiftes ved 30 000 km. eller hvert 3. år.

Benzin

Til XS750-2D foreskriver YAMAHA intet oktantal, men skriver “regular or low leaded gasoline”. Det kan nærmest oversættes til lavoktan eller lavbly benzin. I Klymer-manualen står der “regular or unleaded”, hvilket vil sige lavoktan eller blyfri benzin ! I Hayens-manualen er der intet angivet om benzin. For XS80 foreskriver YAMAHA blyfri benzin.

Jeg siger:

For XS750-2D: oktanbehov 92 (evt. 95). Tankning med blyerstatningsbenzin (eller blyholdig) hver 3. gang.

For XS850: blyfri oktan 92.

Man opnår intet ved at benytte et højere oktantal end foreskrevet.

Ventiler

YAMAHA foreskriver justering hver 10 000 km.

Jeg siger:

Justeres 1 gang om året. Spillerum for udstødning: 0.21 – 0.25 mm. Indsugning: 0.16 – 0.20 mm. Se også ventiljustering

Knastkæde

YAMAHA foreskriver justering hver 5 000 km.

Jeg siger:

Justeres 2 gange om året. Se justering af knastkæde.

Tænding

YAMAHA foreskriver justering hver 3 000 km.

Jeg siger:

XS750-2D justeres 2 til 3 gange om året. Alle andre modeller (E, F, G og H med elektronisk tænding) kontrolleres én gang om året.

Tændrør

YAMAHA foreslår NGK BP7ES. Elektrodeafstand: 0.7 mm. Tilspændes med 20 Nm.

Jeg siger:

Skiftes en gang om året.

Se længere nede mere om hvilke tændrør, der kan benyttes og se hvilke forholdsregler man skal ta’, når det midterste tændrør skal afmonteres.

Hjullejer

YAMAHA foreskriver udskiftning hver 12 000 km.

Jeg siger:

De udskiftes når de er blevet dårlige – og hvad er så det ?. Inden hjulet afmonteres for dækskifte kontrolleres om lejerne er blevet “løse” i det. Når hjulet er af undersøges om lejerne går jævnt og uden mærkbare urenheder i fedtet. Efter 80 000 km. bør kontrollen være grundig idet tiden for udskiftning kan være tæt på. Se mere om hjullejer.

Kronhovedlejer (styrlejer)

YAMAHA foreskriver udskiftning hver 12 000 km.

Jeg siger:

En gang om året undersøges styrtøjet for den korrekte lejetilspænding. Lejerne udskiftes når de er blevet dårlige – og hvad er så det ?. Hæv forhjulet. Fjern evt. styrdæmper. Drej styret langsomt omkring midterstillingen samt fra yderstilling til yderstilling. Hvis styrets midterstilling kan mærkes er styrlejerne tjenlige til udskiftning. Se hvilke lejetyper, der skal benyttes.

Svinggaffellejer

YAMAHA foreskriver udskiftning hver 12 000 km.

Jeg siger:

En gang om året undersøges svinggaflen for korrekt lejetilspænding. På ukendt maskine og løbende for hver 40 000 km. undersøges det venstre leje for skader. Det højre leje sidder, til forskel fra det venstre, godt beskyttet og holder normalt meget længe.

Se hvilke lejetype, der skal benyttes og få venstre leje til at holde længere.

Speedometerdrev ved forhjul

YAMAHA foreskriver smøring ved hver 6 000 km.

Jeg siger:

Smøres ved hver skift af fordæk.

Kabler

YAMAHA foreskriver intet om dette.

Jeg siger:

Gas- og koblingskabel smøres hvert 2. år. Speedometerkabel måske lidt oftere. Omdrejningstællerkablet bør smøres hvis det ser ud til at mangle olie/fedt. Der er flere metoder til at smøre gas- og koblingskablet. En af den er følgende: Med en hugpibe laves et hul i f.eks. en halv tennisbold. Kabelenden stikkes igennem hullet og tennisbolden hænges op og der fyldes olie i. Det er ikke nødvendigt at fjerne kablet fra maskinen; det er nok at frigøre det ved håndtagene. Efter et døgns tid er olien løbet igennem kablet. For at holde kablerne velsmurte i lang tid er det vigtigt at de små gummibælge ved håndtagene er til stede og er tætte. Det hindrer, at der trænger fugtighed/vand ind i kablet.

Karburator

YAMAHA foreskriver intet serviceinterval vedr. rensning af karburator.

Jeg siger:

Man skal forvente at skulle rense tomgangsdysen (og dyserne ved siden af denne) i hver karburator én gang om året idet der tid efter anden dannes noget ‘gum’, som gør hullet i dysen mindre. For at rense dyserne skal karburatorerne afnonteres. Når karburatorerne alligevel er af, kontrolleres: …..at gummibælgene i vacuumklokken er hele. …..at nålen, der sidder på stemplet med gummibælgen er uden slid. …..at stemplerne til chokeren går let og ubesværet. På XS850 (Hitachi karburatorer) sikres, at filteret over svømmernålen er rent. Se mere om karkuratorer.

Bremsedele

YAMAHA foreskriver intet serviceinterval vedr. bremser. Bremseskivetykkelse fra ny: 7.0 mm. YAMAHA oplyser, at de må slides ned til min. 6.5 mm.

Jeg siger:

Hovedcylinderen for for- og bagbremse: Cylindre og indhold bør renses en gang hvert 5. år. Se her hvordan.

Hvor længe holder delene omtrent ?

Akkumulator: 4 år.
Bagdæk: 13 000 km.
Bremseklodser: 25 000 km.
Chockkobling: 80 000 km.
Fordæk: 28 000 km.
Forkæde: 80 000 km.
Forlygtepære: 20 000 km.
Forskærm: 70 000 km.
Gaskabel: 100 000 km.
Koblingskabel: over 200.000 km
Kronhovedlejer: 60 000 km.
Nåle i karburator: 80 000 km.
Omdr.tællerkabel: 80 000 km.
Platiner: 50 000 km.
Speedometerkabel: 70 000 km.
Sædebetræk (org.): 50 000 km.
Tændrør (alm.) 15 000 km.
(BOSCH Silver) 30 000 km. NB: BOSH Platin rør kan ikke benyttes på YAMAHA XS idet de brænder af på rekordtid.

Hvilke reservedele fra andre Yamaha’er kan også bruges på XS750/850 ?

Oliefilter:
XS750, XS850, XS1100, V-Max, V-Max1200, XVZ12, XVZ13
Bremseklodser:
XS750, XS850, XS1100, XS250, XS400, XS500, SR,500, XV650, XS650
Forgaffelpakdåse:
XS750 og SE, XS850, XV750 SE, XJ750 Seca, XJ650, XJ600
Koblingsplader med belægning:
XS750, XS850, XS360, XS400, XS500, FZ600, XJ600, XJ650, FZ750, XJ750, XTZ750 Super Teneré, TDM850, XJ900
Starterkul:
XS750 og SE, XS850, XS1100, XV750 Seca, XV1000/TR1, XV1000 Se Virago, FJ1100, FJ1200, VMX12N/C V-Mas, XVZ12T/TD
Ensretter/laderegulering:
XS750 og SE, XS850, XS1100, RD350, XS500
Speedometerkabel:
XS750, XS850, DT125, XV250, XS400, XV535, XZ550, XT600, XJ750, XJ900, XJ750 Seca
Platiner er unik for XS750
Omdrejningstæller- gas- og koblingskabel er unik for XS750/850.