Dele bag venstre sidedæksel

Last Updated on 4. januar 2015 by thrust

Friløbskobling, mellemhjul og startertandhjul
Bemærk at disse gearhjul ikke er de samme for XS750 og XS850. I forhold til XS750 er starteren for XS850 gearet lavere idet selve motoren vil dreje langsommere ved samme omdrejningstal af startmotoren.
For XS750 et starterens tandhjul ø30 udv. og har 13 tænder. For XS850 tandhjulet ø27.8 udv. og har 11 tænder.
Mellemhjulet mellem startertandhjulet og det inderste friløbstandhjul er ø59.1 udv. (XS750) eller ø60.5 udv. (XS850) og har i alle tilfælde 28 tænder.
Det inderste friløbstandhjul er ø99.5 udv. (XS750) eller ø97.2 udv. (XS850) og har i begge tilfælde 47 tænder.
Det yderste friløbstandhjul, som er drevet af tandhjulet på krumtapakslen og som også trækker oliepumpen, er for både XS750 og 850 ø98.4 udv. og har 47 tænder. Der er ingen forskel på placeringen af tandhjulenes centre så man kan godt montere er sæt XS850 tandhjul på XS750 eller omvendt, men man må ikke blande XS750- og XS850-tandhjul. Ved at måle tandhjulenes diametre vil man ifølge det ovenstående kunne sortere disse til henholdsvis XS750 og 850.
For at afmontere starterens friløbskobling er det nødvendigt først at afmontere krumtapakslens tandhjul.
Tandhjul på krumtapaksel
Friløbskoblingen kan kun afmonteres når krumtapakslens tandhjul er fjernet eller krumtaphuset er adskilt. Er det ikke det vil det være en fordel at motoren er monteret i stellet idet dette tandhjul er spændt meget hårdt (100 Nm).
Knastakselkæde
Styreskinne og strammeskinne for knastkæde er ikke ens. Skinnen for strammeren har en enkelt firkantet knop på bagsiden mens den forreste styreskinne har 3 firkantede knopper.
(Selv om knastkædejusteringen ikke befinder sig bag venstre sidedæksel, men med 2 skruer i et lille hus bag cylinder 1, tages dette punkt med her). Knastkæden er slidt op når trykskoens udfræsning støder på sikringsskruen i justeringshuset. Det sker når enden af trykskoen er 5 mm inde i huset. Det er en god ide med en skydelære, at måle hvor langt enden af trykskoen er inde (eller ude hvis kæden er ret ny). Notér dette mål til næste gang kæden skal justeres. Pas på ikke at spænde sikringsskruen for hårdt. Hovedet knækker let af. Se også hyppighed for justering.
Centrifugalregulator
Den er forskellig for XS750 og XS850. Det kan godt lade sig gøre montere konventionelt tændingsanlæg (med platiner) på en XS850 (eller XS750-E) men det er vigtigt at benytte centrifugalregulatoren fra XS850 (eller XS750-E) idet fortændingen er anderledes.
Pas på ikke at overspænde rotorens centerbolt. Yamaha opgiver 35 Nm hvilket er ret meget.
Aktivering af koblingsstangxs750-4xs750-3
Af upåviselige årsager er koblingsfunktionen betydeligt bedre på XS850 end på XS750 som har tendens til ikke at udløse helt. Det hjælper ikke at forøge trykstangens bevægelse ved f.eks. at gøre armen på trykmekanismen kortere. Det er prøvet uden held. Se mere om dette her.
En fejl, som ses af og til er at tætningsringen, som sørger for tætning hvor trykstangen går ud af motoren, bliver trykket ud af olietrykket. Sker dette vil motorolien blive trykket ud dette sted. For at sikre at tætningsringen bliver hvor den skal kan man fremstille en vinkelplade, der kan holden den inde. Vinkelpladen, som har et hul til koblingsstangen, fastholdes af de to krumtaphusbolte, der sidder på hver side af tætningsringen (se billederne herover).

Få 2. gearshjulene til at holde længere
Se en beskrivelse af hvad man stiller op med slidte 2. gearshjul

Top