Last Updated on 16. april 2019 by thrust
VIGTIGT: Det må frarådes at mekanisere på disse dele uden at være i besiddelse af Yamaha’s originale SHAFT DRIVE MANUAL. Dette er også en anbefaling der gives i både Haynes og Clymer manualerne, som tilmed anbefaler at man aflevere disse dele til en autoriseret Yamaforhandler. Såvel vinkelgear som bagtøj er fremstillet i 2 udgaver: type 1 og type 2. Typerne kan ikke henføres til stel- eller motornumre. Som samlet gear eller bagtøj er det underordnet hvilken type cyklen er monteret med, og der kan udmærket sidde et type 2 vinkelgear og et type 1 bagtøj på samme cykel. Adskilte gear eller bagtøj må dog ikke blande type. Flere dele er mærket med typenumre som modsvarer type 1 eller 2 (dette fremgår af Yamaha’s originale SHAFT DRIVE MANUAL). Det er yderst sjældent at vinkelgear, kadan og bagtøj volder problemer, så normalt skal man bare overholde olieskiftene og så selvfølgelig sørge for at der altid er den rette mængde olie på. Se mere om gearolie til mellemgear og bagtøj.
Vinkelgear
Type 2 er karakteristisk ved at have 4 umbraco skruer i det cirkulære dæksel lige over fodhvileren. Se billederne. Type 1 har 3 skruer dette sted. Se tegningen til højre.
Kadan
På XS750 er kadanleddet et homokinetisk led mens det; i hvert fald på XS850 er et gængs kadanled med kadankryds. (Homokinetisk kadanled benyttes bl.a. på drivakslerne på forhjulstrukne biler og er karakteristisk ved at de er axialt forskydelige).
Bagtøj
Type 2 er karakteristisk ved at den firkantede flange, der vender mod kadanrøret, har en undersænket umbraco skrue på flangeflade. Type 1 har ikke denne skrue. Forskellen mellem type 1 og 2 er at der i type 2 findes en expansionsring mellem de 2 koniske lejer, som sidder umiddelbart bag den firkantede flange. Expansionsringen sørger for et veldefineret axielt tryk på disse 2 lejer. På type 1 indstilles lejetrykket med shims (afstandsringe) af varierende tykkelse.
Diverse fra org. Yamaha værkstedshåndbog
Diverse fra org. YAMAHA reservedelskatalog