Diverse

Frigearsindikator (er skruet op i gearkassen nede fra i venstre side)
Pas på ikke at overspænde denne specielle kontaktbolt. Hovedet knækker let af.
Afmontage af motor
Motorer med lille bundkar kan fjernes fra stellet som en enhed. Motorer med stort bundkar kan kun fjernes fra stellet hvis bundkarret eller topstykket er afmonteret. Det vil derfor oftest være mest formålstjenligt at afmontere bundkarret.
For begge typer gælder følgende: Fjern tank, batteri, karburatorer, luftfilter, udstødning, fodhvilere, koblings- og omdr.tællerkabel, generator med ledning, oliefilterhus og evt. mellempladen til oliekøleren incl. oliekøler og slanger. Frakobl diverse ledninger til motoren. Fjern de fire skruer ved kadankrydset (benyt fodbremsen til at fastholde baghjul og kadanaksel). Læg en beskyttelse over højre nedre samt højre forreste stelrør samt venstre forreste stelrør. Placér et stabilt underlag (skammel el.lign.) med samme højde som nederste stelrør i højre side. Fjern motorboltene, og løft motoren ud til højre. Man bør overveje at afnontere vinkelgearet i venstre side inden motoren tages ud, idet det gør operationen en hel del lettere.
Oliefilter
Bundskruen løsnes med 12 mm stjernenøgle og huset tages af med filter. Hvis der er O-ringe med i filteræsken monteres de (på den store flange og på bundskruen). Gem de gamle O-ringe; de kan bruges til noget andet. Se fodbremsepedal. Filterhusets flangerille renses omhyggeligt; evt. korroderet aluminium på den yderste kant skrabes væk. Flangen på motoren (eller mellemstykket for oliekøleren) rengøres og skrabes om nødvendigt ligeledes ren for korroderet aluminium. Bundskruen monteres i filterhuset. Rækkefølgen af de efterfølgende dele er: fjeder – skive – filter, altså fjeder nederst og filter øverst. Fugt den store O-ring med en anelse silikonegummi. Spænd ikke bundskruen for hårdt, men kun til filterhusets flange når motorens flange (eller mellemstykket for oliekøleren). Se mere om oliefilter.
Motorolie
Oliemængde: 4 l. (incl. filterskift) for modeller med oliemålepind og stort bundkar samt modeller med skueglas og lille bundkar. En SAE-40 er som udgangspunkt passende til maskinen. Det kan være en 10W-40, men 15W-40 eller 5W-40 vil også være passende. Jeg selv har i 90-erne haft udmærkede resultater med ELF Excellium 5W-40 (hed oprindelig Synthese), som er en syntetisk olie. Et bedre resultat (hvad angår olieforbrug) er opnået med Valvoline 10W-40 durablend. Olieforbruget med denne olie har været meget lavt (6000 km/l), men kan også skyldes montage af nye stempelringe. Se mere om dette her. Herefter har jeg (i 2003) prøvet at køre med Valvoline 5W-50 syntetisk. Den olie har hidtil overgået mine vildeste forventninger med hensyn til olieforbrug. På de første 5000 km lå olieforbruget på ikke mindre end 9000 km/l, hvilket sikkert er rekord lavt for XS850. Erfaringer om motorolie modtages gerne. Se mere om oliefilter herover.
Olieforbrug
XS750/850 er ikke kendt for et lavt olieforbrug. Kører man længere end 3000 km/l er det fint. Mellem 2000 og 3000 km/l er akceptabelt. Ligger olieforbruget på 1500 km/l. eller derunder, bør man ved given lejlighed undersøge olieskraberingenes tilstand.
Måling af oliestand: Det kan være en god idé, nøje at følge olieforbruget over en periode. For at få en rimelig nøjagtighed på målingerne af olieforbruget er det nødvendigt, at motorcyklen står helt lodret når der måles. Jeg selv gør følgende: Med cyklen stående på midterstativet lader jeg motoren hvile mindst en halv time (så olien diverse steder er løbet tilbage i bundkarret). Med en almindelig saksedonkraft under den faste del af forreste fodhviler retter jeg motorcyklen op til lodret idet jeg kontrollerer med et vaterpas (lodret) på den bagerste bremseskive. Hvis man ikke er omhyggelig med dette får man forvirrende resultater, der ikke kan anvendes til noget. Derefter noterer jeg den mængde, der skal til for få niveauet op til øverste mærke. VIGTIGT: For XS750 med oliepind måles mængden ved at lægge proppen an mod toppen af gevindet; proppen skal altså ikke skrues i. Er olieforbruget stort er det enten stempelringene (særligt olieskraberingene) eller olietyvene (“caps”) ved ventilstammerne, der ikke er tætte. Se mere om skifteintervaller, olietyve og stempelringe.
Tændrør
Ved afmontering af midterste tændrør skal man være opmærksom på at der ofte vil lægge sig småsten på topstykket i området omkring tændrøret. Det er sand og grus fra vejen, der under kørslen havner dér. Det er særdeles vigtigt ikke at få dette ned i cylinderen og det er derfor vigtigt at gruset fjernes så det ikke kommer i klemme, når tændrøret spændes.
Gør derfor følgende: Fjern tanken og skru tændrøret halvt ud. Med en støvsuger suges så meget op man kan. Se efter om der skulle være mindre sten, der har kilet sig fast, hvilket ikke er ualmindeligt. Skru nu tændrøret ud og undersøg om der skulle være grus i anlægsfladen. Sug resten op med støvsugeren. Det vil ofte være formålstjenligt at forlænge støvsugerslangen med et rør, der kan nå helt ned til tændrørshullet. Ud fra ovenstående kan man se, at tændrørsskift på XS75/850 normalt ikke er noget man foretager “on the road” !
XS750 og XS850 benytter de samme tændrør. Se mere om tændrør.

Følgende tændrør vil sandsynligvis kunne benyttes. Dem med rødt har jeg selv benyttet med godt resultat:

NGK BP7ES Champion N7Y eller N7YC eller N8Y eller N279YC eller UN8Y Ducellier 599249 eller 599302 eller 599303
Bosch W6DC Eyquem C82 LS eller 80 LS eller 755 LS AC Delco C41CXLS eller C42CXLS eller 41XLS eller 44NS
Nippondenso W20EX-U eller Denso W20EXR-U KLG GT7L Lodge HL-E

NB: Bosch Platinrør kan ikke benyttes på Yamaha XS750/850 idet de brænder af på rekordtid.