ScanMyTesla – en app til datavisning

Last Updated on 17. maj 2022 by thrust

Med denne app vil man være i stand til at trække langt over 100 data ud af bilen. Det kan være batteriets, køle/varmekredsløbets og motorens temperatur, hvor meget effekt, der trækkes fra batteriet, hvor meget brugbar kapacitet, der er i batteriet og meget mere.

Systemet kræver, at man har disse 3 ting:
  1. en mobiltelefon eller tablet med Bluetooth
  2. et specielt adapterkabel
  3. en OBD2 dongle

Den samlede pris for adapter-kabel, OBDLink LX og OBD-forlængerkabel (excl. telefon og opladerkabel til denne) vil beløbe sig til omkr. 1.400 kr.

Systemet er grundlæggende lavet til Android. ScanMyTesla for IOS findes, men egnede dongles er ret begrænset og IOS er grundlæggende noget jeg kun meget overfladisk har kendskab til.

Hvis man oplever at ScanMyTesla ikke altid kan forbinde Bluetooth til donglen eller at data ikke altid kan trækkes ind på telefonen – så kan man prøve følgende:

  • Slå batterioptimering fra for de apps, der anvender Bluetooth
  • Fjern om muligt alle andre apps, der benytter Bluetooth
  • Luk ScanMyTesla-appen helt når man forlader den, dvs undgå at ha’ den åben i baggrunden, når appen ikke benyttes
  • Benyt gerne en dedikeret telefon udelukkende til ScanMyTesla
Bemærkninger
  • Fly kan sagtens være ON, så man behøver ikke en telefon med sim-kort.
  • Bestiller man sit adapterkabel fra e-mobility-driving-solutions.com, så kan man hente ScanMyTesla appen gratis til sin telefon samt de telefoner, man har oprettet i samme familie.
  • Bemærk, at adapter-kablet er forskellig for model 3 før og efter jan. 2019. Model 3 efter jan. 2019 benyttes et 26 pin adapter stik, mens modellen før denne dato benytter et 20 pin adapter stik. Jeg benyttede i starten den ELM327 OBD2 dongle, der fulgte med adapter-kablet eller lejlighedsvis en anden tilsvarende ELM327-baseret dongle.
  • For Android anbefaler ScanMyTesla disse OBD2-dongles:
    OBDLink LX bluetooth, OBDLink MX, OBDLink MX+.
    For Apple/IOS anbefaler ScanMyTesla kun OBDLink MX+.
  • Jeg har anskaffet mig en OBDLink LX som erstatning for den, der fulgte med adapterkablet. Indtil videre er det en positiv oplevelse – dataene hentes nu omk. 5 gange hurtigere end med ELM327-donglen.
  • Det sker engang imellem at OBDLink LX mister forbindelsen til telefonen. Den blå diode på OBD’en skal blinke mens appen forsøger af forbinde med Bluetooth. Hvis den blå diode i stedet lyser fast, så prøv følgende efter tur:
    1 tryk på den lille Bluetooth-knap på OBD’en. Hjælper det ikke så:
    2 fjern OBD-donglen og montér den igen på adapterkablet. Det hjælper stort set altid, men hjælper det heller ikke så:
    3 sluk telefonen og tænd den igen og åbn ScanMyTesla. Herefter skal man via det lille værktøjssymbol øverst til venstre i appen koble OBD’en til igen.
Montering af telefonen

Til højre er et eksempel hvordan jeg selv har monteret telefonen og hvilke data jeg indtil videre har valgt at have på forsiden. Jeg benytter en aflagt Android telefon – i dette tilfælde en Motorola G3, som ikke kan klare trådløs opladning – og telefonen benyttes udelukkende til ScanMyTesla og ligger fast i bilen.
Telefonen er placeret i midter-konsollen. Den originale plade for trådløs opladning har jeg fjernet og erstattet af et stykke gummi-skridmåtte sat fast med dobbeltklæbende tape. Gummimåtten kan holde telefonen op til 1G, hvilket burde være tilstrækkelig. Ladekablet, som er lagt ned i et af de spor, der findes i bundpladen, er købt hos AV-Cables og er en smart løsning vedr. opladning. Ikke noget med at fumle med et stik, der skal ind i et hul i telefonen. Når telefonen nærmer sig stikket – så griber magneten selv fat – og så er der strøm på. Det er genialt.

Skærmen

Forsiden hedder PERF (foretrukne), hvilket er den side hvor man placerer de data man ønsker vist. I skærmens højre hjørne øverst er en trekant i en cirkel (den kalder jeg funktionsmenuen). Trykkes der på den får man adgang til funktionerne: Bigger – Smaller – Gauge type – New trip – Reset trip – New tab – Delete tab – Copy og Paste. I topmenuen ALL, samt i nogle af de andre af topmenu’erne kan man udvælge det eller de data man ønsker vist på PERF. Markér datalinjen og vælg Copy fra funktionsmenuen. Gå til PERF og funktionsmenuen og vælg Paste. Det ønskede data placerer sig nu på siden PERF. Fortsæt med de yderligere data, der ønskes, f.eks. dem jeg selv har valgt. Data’ene kan med – markér data + pilene – flyttes rundt som man ønsker. På ALL kan man nul-stille alle de data, som er knyttet til et bestemt tidspunkt og km-tal. Det gøres ved at vælge Reset trip i funktionsmenuen. Hvis man til eksempel resetter 1. jan. så vil man løbende kunne se udviklingen af bilens forbrug, antal opladninger og meget andet for året.

Eksemplet viser 10 data – ud af langt over 100 – som man kan placere på forsiden af telefonen. ScanMyTesla-appen sørger for at telefonens skærm konstant er ON.

Installation af adapter-kabel

Videoen herunder forklarer hvordan man installerer adapterkablet i bilen. Det vil være fornuftigt, at køre begge forsæder helt frem samt sætte sin telefon med Tesla-appen på fly, så man ikke kommer til at vække bilen undervejs. Sammen med adapterkablet fra e-mobility-driving-solutions.com følger der en installationsanvisning, som svarer til oplysningerne i videoen. Det er vigtigt, at man følger disse anvisninger. I mit tilfælde måtte jeg (måske fordi jeg gjorde det i omkring frysepunktet en dag i februar) vente hele 18 min. før bilen lukkede ned. Man skal kunne køre et tydeligt K-LAKK-lyd når det sker.

Flyt OBD-donglen

Jeg fandt det upraktisk at ha’ donglen placeret i fodrummet ved bagsædet. Derfor har jeg anskaffet et OBD forlængerkabel på 0,6 m. Selve donglen har jeg forsynet med selvklæbende velco, så den kan sidde på siden af midter-konsollen. Så kan man let se lysdioderne og kontrollere om der er bluetooth-forbindelse til telefonen eller de gange man vil skulle afmontere OBD’en for at re-boote den.

Sådan bruges ScanMyTesla appen

I denne video forklares de muligheder ScanMyTesla app’en giver. Menulinjen vil i den seneste udgave af appen stå vandret foroven i stedet for lodret, men funktionerne er der samme.

Denne forklarende video fra Bjørn Nyland vil nogle måske synes bedre om.

Referencer

Top