Opladning

NB: siden er under construction – mere følger snarrest.

Som ejer af en elbil er opladning noget, man er nødt til at forholde sig til jævnligt. Lader man hjemme – dem, der kan det – er det helt problemløst. Man sætter ladestikket i natten over – og så er bilen som udgangspunkt 100% opladt om morgenen.

Skal man oplade væk fra hjemmet – så skal man finde en ladestander, at få strøm fra. Er man på tur benytter man de såkaldte hurtigladestandere, som er på størrelse med et kæmpe køleskab. De står spredt rundt over det meste af Europa. Det drejer sig sådan se bare om at finde dem. Modsat en tankstation, som man kan se på meget lang afstand (billedet til højre) – så er ladestandere ofte placeret på mere ydmyge steder – og vil derfor være umuligt at finde hvis man bare kiggede sig rundt i landskabet (billedet til venstre). For at finde ladestanderne er man derfor helt afhængig af apps på sin mobiltelefon. Ladestander-finderen indbygget i bilens navigation kan dog også benyttes.

Der findes en række apps, som hver for sig kan noget. Jeg har fundet det formålstjenligt at have flere af disse apps på telefonen. Herunder er listet dem jeg selv benytter.

Clever er sammen med E.ON hovedleverandør til elbil-strøm i Danmark. Clever har også enkelte ladestandere i Tyskland.E.ON er sammen med Clever hovedleverandør til elbil-strøm i Danmark.Charging Stations er knyttet til www.goingelectric.de, som er den hjemmeside, der indeholder stort set alt relevant om de enkelte opladningssteder.
NewMotion.
Engelsk selskab hjemmehørende i London.
Plugsurfing.
Tysk selskab hjemmehørende i Berlin.
Chargemap.
Fransk selskab hjemmehørende i Strasbourg.
Maingau (Einfach Strom Laden).
Tysk selskab hjemmehørende i Obertshausen.
Plugshare.
Amerikansk selskab hjemmehørende i Californien.
Nextcharge.
Italiensk selskab (knyttet til Go Electric Stations) hjemmehørende i Bologna.
Ionity og Sperto.
Er to forskellige selskaber, men benytter samme app-platform.
Ionity er et tysk selskab hjemmehørende i München.
Sperto er et dansk selskab hjemmehørende i København.
Tesla destination chargers

Med Charging Stations app’en findes der en række muligheder, som kun findes i få andre apps. F.eks. kan man som en smart feature sætte Charging Stations app’en til kun at vise de ladere, hvortil man kan benytte de ladekort man har – hvilket må siges at være ret praktisk.

PlugShare (ikke at forveksle med Plugsurfing) samt Chargemap indeholder muligheden for selv at lægge ladestationer ind, som af en eller anden grund mangler. Man kan desuden skrive en note hvis man har erfaret et eller andet specielt, man bør være opmærksom på ved eksisterende ladestationer. Man kan også lægge egne billeder ind på eksisterende ladestationer. Lægger man en ny ladestation ind skal det gøres med stor omhyggelighed og præcision.

Herunder ses et lille udpluk af forskellene mellem de enkelte apps.

Viser stort set alle Europæiske ladestationer (England undtaget). Mangler kan forekomme.Viser ladestationer ude af driftViser optagede ladestationerKan vise gratis ladestationerBemærkninger
CleverNej, kun CleverJaJaDer er ingen gratis i DK.I Tyskland er de gratis.
E.ONNej, kun E.ONJaJaDer er ingen gratis
Charging stationsJaNejNejJaGratis: Sæt ON ud for "Free charging"
NewMotionJaJaJaNej
PlugsurfingJaJaJaNej
ChargemapJaJaJaJaGratis: Sæt ON ud for "Only free stations"
MaingauJaJaJaNej
PlugshareJaNejNejJaGratis: Sæt OFF ud for "Kræver gebyr"
NextchargeJaJaJaNej
IonityViser kun Ionity og Sperto ladere. For Sperto vises kun de ladere, der kræver betaling.Vides ikkeVides ikkeNej.For Sperto kan man ved at benytte Plugshare se de Sperto-ladere, der (endnu) ikke kræver betaling. Sperto har juni 2019 oplyst, at både Ionity og Sperto kan betales med Plugsurfing key hvilket er prøvet - og fungerer fint.
Tesla destination chargersViser kun Tesla ladereNejNejNejAndre biler end Tesla kan gratis benytte type 2 chargers med grå skilte såfremt app'en oplyser: "Available for the public" eller "Available for costumers". Det sidste er typisk for ladere ved hoteller. Destination chargers kun for Tesla er markéret med et rødt skilt. Det vil som regel fremgå af skiltningen hvilke ladere der er beregnet for alle.

Martins forbrugskalkulator. Dataene er for Kona, men data for Ioniq kan indtastes længere nede på forbrugskalkulator-siden. For Ioniq er luftmodstandskoefficienten (CV) 0.24 og frontarealet er 2.26 m2. (nogle steder opgives den til 2.63 m2)

Top