Graziella indvendig.

Last Updated on 28. september 2017 by thrust

El-system

Følgende er vist ledningsdiagrammet for egen vogn (Ledningsdiagram i PDF-format, 9k). Diagrammet for en given vogn vil sandsynligvis variere idet der igennem år og dag kan have været mange, der har sat sit præg på ledningsføringen. Vær opmærksom på at der ikke indgår en ensretter i det viste ledningsdiagram. D.v.s. at lavspændingen på 12V er vekselspænding og således uegnet til andet end lamper. En 12V dykpumpe eller strøm til en kølebox vil kræve 12V jævnspænding.

På billedet ses det indvendige af garderobeskabet. På glasfibervægen ses sikringsboksen med bakelitlåg. Ledningerne til de udvendige lygter på vognen, der er indstøbt i vægens isolering, munder ud lige over sikringspoksen. Ved siden af denne ses trafoen, som omformer spændingen fra 230 V~ til 12 V~. På trævægen over trafoen ses to stikpropper hvoraf der sidder et stik (en bro) i det nederste. Med broen i nederste stik leveres de 12 V~ fra trafoen til lamperne. Flyttes broen til øverste placering vil strømmen i stedet komme fra bilens batteri, altså via det 7-polede stik, ben 2. Spændingen til lamperne bliver derved 12 V=.
For at opnå jævnspænding til vores køleboks har vi monteret en alm. 12V bilbatteri-oplader til denne opgave. Denne leverer strøm til et strømudtag monteret på garderobeskabet samt et strømudtag monteret bag på gaskassen. Normalt har vi køleboksen stående udenfor – under solsejlet. Kun i dårligt vejr flytter vi den ind i vognen. Bemærk at man under normale omstændigheder ikke må ha’ elektriske installationer i gaskassen. Vi har dog ikke gas installeret i vognen, men har valgt at placere vanddunken i gaskassen.

Skabe, bænke m.m.

Originalt betræk Den oprindelige overflade på træinventaret består af en nøddetræsfinér. Der er lidt forskellige oplysninger om stoffet på hynderne, men en gråmeleret udgave har kunnet leveres (billedet til højre). Glasfiberbunden i kabinen var dækket af et lag linolium, som gik ind under kanten af risten ved døren. Tæppe var ikke standard. Køkkenbordspladen er af gul formicaplade.
Bordet i bagenden er ligeledes en gul formicaplade med trækant og opklappeligt ben. Bordpladen sidder i et par skinner monteret på vindueskarmen under bagerste vindue. De samme skinner sidder yderst på vognen under vinduet i højre side. Meningen er at man valgfrit kan benytte bordet ude og inde. I vores vogn har vi et ekstra bord i 1/3 længde af det originale. Er vi kun to på tur, bruger vi dette indendørs og det originale udvendig (se billedet længere nede)
Køjen opslåetKøjen slået ned bag ryglæn Det ene af to hængsler ved venstre vindueØjet, der holder det bageste hjørne af køjen Originaludrustning i Graziella’en er en overkøje, som kan slås op over den lange bænk i vognens venstre side (billederne herover). Køjen består at en rørramme med gummigjorde og en tynd skummadras. Rammen er hængslet på et par øjer; ét på hver side af venstre vindue. Forreste frie hjørne støtter, via en opklappelig stang, på hjørnet af bænken. I den anden ende er hjørnet ophængt i en strop til et øje under den bageste overhylde. Når køjen ikke benyttes kan den slås ned til lodret bag ved ryglænet. Der er i dag ikke mange Graziellaer hvor denne overkøje findes – de fleste ejere har igennem tiden sikkert fundet at den nærmest var i vejen når den ikke benyttedes.
Køjen opslåetKøjen slået ned bag ryglæn En anden udgave af overkøjen findes på de første Graziellaer fra 1965. Her er køjen placeret på tværs i bagenden og er uden ramme, men fastholdt med en skinne i bagvægen og en rundstok hægtet på et beslag i begge sider.

Vi har i 2004 fået fremstillet nye hynder til Graziellaen. Det er firmaet: Hyndeskrædderen på Frederikssundsvej 197 i Brønshøj, der med godt resultat har udført dette arbejde (billedet til højre). Vi har kendskabt til mindst to andre Graziellaejere, som også har fået syet hynder fra denne forretning. Vi bistår gerne andre med oplysninger om nye hynder, herunder mål samt evt. udlån af skabelon. Om dagen !
De hynder vi har fået fremstillet har følgende data:
Der er anvendt koldskum på 30 kg/m3. Tykkelse= 12 cm.

Målene på hynderne:

  • Lang siddehynde: L= 186 cm, B= 66,5 cm.
  • Kort siddehynde: L= 156 cm, B= 66,5 cm.
  • Ryglæn 1: L= 110 cm, H= 36,5 cm.
  • Ryglæn 2: L= 76 cm, H= 36,5 cm.
  • Ryglæn 3: L= 65 cm, H= 30 cm.

Toppladen på hvert magasin er 64,8 cm dyb, d.v.s. at en siddehynde går 1,7 cm ud over kanten. Når de 2 siddehynder og ryglæn 1 og 2 lægges imellem disse er totalbredden= 169,5 cm hvilket er 1,5 cm mere end den indvendige bredde i Graziellaen, som er 168 cm. De 1,5 cm er altså det, som hynderne ligger i spænd. Vælger du at bestille hynder efter ovenstående mål, er det vigtigt at oplyse at der i målene er indregnet disse overmål. Det kan måske se underligt ud, at ryglæn 3 (som bruges til forlængelse af højre briks) er 1,5 cm mindre på den lange led end den kort led på siddehynden. Grunden er at det derved undgås at den lille hynde (ryglæn 3) spænder på døren, som ellers kan være vanskelig at lukke, når der er redt op for natten. Længden på ryglæn 1 og 2 kan man selvfølgelig vælge som man synes, så længe summen af længderne bliver lig med den lange siddehynde. Men med de anførte mål vil dRedt op til nattenet dog passe med at når ryglæn 1 står på kort siddehynde og ryglæn 2 og 3 står på lang siddehynde (som på billedet), så vil den del af siddehynden, der er uden ryglæn være ens i begge sider, når sengegavlen på det korte magasin er skubbet ind.
Et par fif: Vi har valgt at sove med hovedet ud mod bagenden. Da vi gerne vil ha’ fuld sengebredde, men også gerne lidt gulvplads, samt let ved at komme ud af sengene, benytter vi kun det ene af ryglænene (det længste) til at lægge imellem siddehynderne i hovedenden. Den løse krydsfinerplade, som hynden ligger på, har så samme længde som denne. Det ser måske lidt sært ud, men fungerer rigtig fint i praksis ! Billedet til venstre.
Når vi har redt op for natten benytter vi en såkaldt TopOrganizer™ fra Isabella ; et slags bagagenet som vi hænger op i kanten på den venstre overhylde og det høje skab (se billedet til højre). Her lægger vi vores tøj om natten. Om morgenen pakker vi nettet sammen igen og placerer i øverste hylde i det høje skab.

Gasanlæg

Graziella har været solgt i to udgaver vedr. gasbordets montering. Èn type har været med gasblusset monteret på klappen over vasken således at gasblusset kunne klappes ned i vasken når dette ikke var i brug. Den anden type var med gasblusset monteret fast på bordet ved siden af vasken. Der har også været en type hvor vask og gasblus sad modsat; altså vasken nærmest midt i vognen. Om vogne i denne udgave har været solgt i Danmark, er jeg ikke klar over.
For nye gasinstallationer gælder følgende: Er kogeapparatet inde i vognen, skal det være fastmonteret. Kogeapparatet i vognen skal være forsynet med autosluk, som bevirker at der automatisk lukkes for gassen hvis flammen blæser ud. Der må endvidere kun være flexibel slange mellem gasflasken og det stive, fastmonterede gasrør; ikke mellem gasrør og kogeapparat. Så vidt jeg er orienteret må eksisterende og oprindelige godkendte anlæg, som ikke opfylder ovennævnte krav dog godt anvendes.
I den vogn vi købte i 2001 var gasanlæget fjernet og vi har valgt ikke at etablere det igen. I stedet klarer vi madlavningen med et løst gasblus og en gasflaske plus en grill, idet vi så at sige aldrig laver mad inde i vognen. Et løst gasanlægt er fuldt lovligt så længe slangen ikke passerer en væg, er synlig hele vejen og ikke er over 1.5 m. Gasanlæg må kun installeres af folk med autorisation på dette område.

Lamper

Øjet, der holder det bageste hjørne af køjenØjet, der holder det bageste hjørne af køjen På Graziella findes 3 lamper (to inde og en ude). Lampen ude er med aflangt kantet og rillet glas fastholdt af en oval forkromet ramme og to skruer. Som tænd/sluk stikker en stålflig ud ved kanten af rammen. De to indvendige lamper er ens, men af sort plast; dog er det ikke utænkeligt, at lampen magen til den udvendige også har været benyttet indvendig.

Gardiner

Det oprindelige gardinsystem har bestået af 3 forskellige gardiner. På rillen nærmest ydervægen sad et mørkt sæt gardiner. På næste rille sad et lyst sæt gardiner. Begge disse gardiner kunne trækkes til og fra uafhængig af hinanden. Om natte kunne man benytte det mørke og om dagen det lyse. Det gardin, der ikke benyttedes trak man hen i vognens hjørner. Se Hollandsk brochüre. Ud over disse gardiner fandtes også en kort kappe (flæser) i hele gardinstangens længde. Denne var klemt fast mellem gardinstangen og hyldens underside. Findes de originale gardinstænger i vognen, kan der benyttes gardinkroge af typen vist til venstre på billedet. De kan købes i alle campingudstyrsforretninger. Man er dog p.g.a. gardinkrogens bredde henvist til kun at benytte det ene af de to spor på gardinstangen; altså til bare et enkelt gardin.
Fra Graziellaklubben har vi lånt et eksemplar af en gardinkrog der er, eller kommer tæt på den originale (til højre på billedet). Med den vil man kunne montere 2 sæt gardiner. Hvor den vil kunne findes/købes vides p.t. ikke !

 

Vand

Fra fabrikken er vognen udstyret med en fodbetjent vandpumpe monteret på gulvet ud for vasken. Den originale er nedsænket i gulvet og ligger næsten plan med dette. En anden type, som undertiden ses, er ligeledes nedsænket i gulvet, men har en høj trykfod. Ikke ofte ser man en af disse erstattet af type som er monteret oven på gulvet. Den sidste type kan stadig fås og den virker faktisk rigtig fremragende. Pris: omkr. 300 kr i campingforretninger.
Hvordan den originale vandbeholder har set ud og var monteret er jeg ikke klar over. Vi har valgt en 10 l. plastbeholder beregnet til formålet og placeret den i gaskassen idet vi ikke har gas indlagt i vognen.
Spildevandet fra vasken skal opsamles i en beholder. Til det formål findes særlige beholdere, som campingforretninger har flere af. Vi valgte i stedet en noget billigere 8 l. plastdunk beregnet til opsamling af motorolie ved olieskift. 70 kr. hos Harald Nyborg.

Ventilation og varme

Graziella er fra fabrikken ikke udstyret med udluftningshætte idet man sikkert har haft forventning om at åbningen i teltdugen var tilstrækkelig. Som oftest vil der dog i hævetaget sidde en eller anden form for udluftningshætte, som en senere ejer har monteret. Man bør ikke spare på ventilationen og ved campering så vidt muligt altid sørge for at gulvristen er utildækket. Ved kørsel kan det være en god idé, at dække åbningen nedefter med en gummiplade el. lign. så evt. vand fra vejen ikke sprøjter op.

Graziella er ikke udstyret med noget varmesystem. Vi har, selv om det afviger fra originaliteten, valgt at montere en termostatstyret 500 W el-radiator fra Harald Nyborg. Det er en fordel at max-effekten kun er 500 W idet radiatoren så kun trækker 2,2 A. En del campingpladser har begrænsninger på ampererne (f.eks. 5 A) så herved undgår man at sprænge sikringen på pladsen. Effekten fra ovnen er rigelig til at opvarme den lille kabine i Graziellaen.
Den nederste låge på garderobeskabet, som ses på billedet er ikke standard – men er praktisk.

Læs mere om Graziellaen udvendig.

 

Top