Intro til BMW F800S

BMW-F800-16BMW F800S modellen lanceredes sammen med BMW F800ST (sport touring) i 2006. S-modellen var på markedet indtil 2010. Med denne motorcykel valgte BMW at udfylde hullet mellem deres 1-cylindrede F650 og boxermodellerne. Cyklen kom til at begynde med i gul eller rød. Senere kom andre farver til. Den kunne valgfrit leveres med enten et højt eller lavt sæde. Af særlige tilvalg kunne fås et udbygget info panel ved instrumenterne, varmehåndtag samt dæktrykskontrol. Tilvalgte man det store panel ved købet kunne det give oplysning om aktuelt og gennemsnit benzinforbrug samt meget andet (se mere om Info-panel her). Cyklen kunne vælges med eller uden ABS, men i Danmark er cyklen udelukkende solgt med ABS.

BMW-F800-17F800ST modellen var grundlæggende den samme cykel, men var mere touringpræget. Den havde større kåbe, højere kåbeglas, andet og højere placeret styr, bagagebærer og en mere oprejst kørestilling. Sidetaskerne var ikke standardudrustning, men kunne let monteres i forbindelse med bagagebæreren. Farvesammensætningen var også en anden idet F800ST f.eks. havde sølvfarvede hjul samt flere flader (bl.a. forskærm og tankattrap) i cyklens farve. ST-modellen fremstilles i 2017 stadig, og er desuden suppleret af GT-modellen samt de kædetrukne modeller R og GS.

Motoren til BMW F800 er sammen med BMW udviklet af det østriske motorfirma Rotax. Det er en vandkølet 798 cc parallelt-twin motor med en 360 graders tændingsafstand, d.v.s. én tænding pr motoromdrejning. Benzinen leveres af et benzinindsprøjtningssystem samt en elektrisk benzinpumpe placeret i tanken. I udstødningssystemet findes en katalysator samt en lambda-sonde som sammenarbejder med indsprøjtningssystemet. Motor såvel som gearkasse bliver smurt af olie fra en såkaldt semi-tør sump. I forbindelse med vandkølesystemet findes mellem motoren og oliefilteret en varmeveksler hvor såvel motorolien som kølevand passerer. Motoren har en omdrejningsbegrænser, der griber ind ved 9.000 rpm.

Stellet er i aluminium og motoren er medbærende og hænger i princippet under stellet. Baghjulet er ophængt i en 1-arms svinger med svingarmen i højre side. Baghjulet er monteret med 5 bolte i venstre side. Forbindelsen til baghjulet er med tandremsremtræk. Benzintanken er placeret under sædet med påfyldning ved sædet i højre side. Dér hvor man normalt vil finde tanken – altså foran sædet – er der i stedet benzinindsprøjtningssystem og luftfilter samt batteri. Bremserne er fra italienske Brembo og hver af de 2 forreste fastmonterede kalibre er med ialt 4 stempler. Den bageste kaliber er også fastmonteret og med 2 stempler.

 Data for BMW F800S

Motor 4-takt, parallel twin, 2 overliggende knastaksler, 4 ventiler pr. cyl.
Motorstørrelse 798 cc
Boring x Slaglængde 82 x 75.8 mm
Kompressionsforhold 12.0:1
Køling Vand
Smøring af motor semi tør sump
Benzinsystem Elektronisk benzinindsprøjtning
Tændingssystem Bankesensor og ilt-kontrol
Generator 3-faset, 400W
Batteri 12V / 14 Ah, vedligelholdelsesfri
Max. effekt 85 HK v. 8000 o/min
Max. moment 80 Nm v. 5800 o/min
Kobling Våd flerplade. Kabelaktiveret
Gearkasse 6 gear
Træk til baghjul Tandremstræk m. shock dæmper i begge remskivehjul
Gearing i gearkasse 1.: 2.46 / 2.: 1.75 / 3.: 1.38 / 4.: 1.17 / 5.: 1.04 / 6.: 0.96:1
Stel Aluminium
Forgaffel Teleskop, 43mm
Fjedervandring for 140 mm
Baghjulsophæng Aluminiums en-arms svinger med hjulaksel i excentrisk arrangement for remspændingsjust. Centralt placeret fjeder/dæmper med variabel justering af fjederbenslængde og dæmpning
Fjedervandring bag 140 mm
Forbremser 2 stk 320 mm skiver og 2 stk 4-stemplede kalibre
Bagbremse En enkelt 265 mm skive og en 2-stemplet kaliber
Fælg, for 3.5 x 17″, ALU
Fælg, bag 5.5 x 17″, ALU
Dæk, for 120/70 ZR17
Dæk, bag 180/55 ZR17
Efterløb, forhjul 95 mm
Kronhovedvinkel 64.2°
Dimensioner Længde: 208.2 cm. Bredde: 86 cm. Højde: 115.5 cm
Akselafstand 146.6 cm
Sædehøjde Højt sæde: 86 cm. Lavt sæde: 79 cm
Vægt, tør 182 kg
Vægt, våd 209 kg
Tankvolumen 16 liter
Acceleration 1/4″ mile 12.2 sek
Topfart 219 km/t