Fejl på model 3

Last Updated on 29. september 2022 by thrust

Diverse registrerede fejl

For det meste opsnappet fra diverse indlæg på Facebook og i tilfældig orden. Det ser heldigvis ud til (bortset fra 19) at der ikke er tale om fejl som bevirker, at bilen ikke kan køre. Fed tekst angiver en nærmere beskrivelse længere nede på siden.

  1. Bagklappen laver mærker i kofanger.
  2. Bildøren åbner ikke med telefonnøglen.
  3. Fodrummet bliver for varmt når der vælges AUTO i klima.
  4. Fejlmeddelelse. Dæktrykovervågningssystem.
  5. Rust på skærmkanterne bag ved hjulene.
  6. Bagklappens låsemekanisme kan ikke holde bagklappen låst.
  7. Der opstår dug og vanddråber bag baglygteglas.
  8. Knirke-lyde ved forreste hjulophæng når forhjulene drejes en smule.
  9. Klonk-lyde ved forreste hjulophæng når man kører over ujævnheder.
  10. Hornet virker ikke.
  11. Der drysser sædeskum ud under førersædet (13. mdr. gammel LR).
  12. Fejl på tryksensorer til varmepumpen (13. mdr. gammel LR).
  13. Viskerarm i passagerside går på frontklap.
  14. Bagklappen åbner cirka 10 cm, og lukker herefter igen (el-bagklap).
  15. Forreste del af bagklappen tager på karosseriet nær hængslerne (både med og uden el-bagklap).
  16. Ladeport åbner ikke ved manuelt tryk på porten.
  17. Sideblinklysene generer billedet fra sidecameraene om natten.
  18. Ladeporten vil ikke låse op og slippe ladekablet efter endt opladning.
  19. Fejlmeddelelse: Hold sikkert ind til siden, køretøjet slukkes. Bageste motor midlertidigt deaktiveret.
  20. Det er pludselig ikke længere muligt at komme i kontakt med bilen via Tesla-app’en.
  21. Fejlmelding: bilen melder problem med opladning.
  22. Sideblinklys er ude af drift.
  23. Den manuelt betjente bagklap virker nogle gange stram at lukke.
  24. AP-fejl i release 2022.24.6, -.8 og 2022.28.1, -.2

1 – Bagklappen kan lave mærker i kofanger

Der er flere eksempler på, at bagklappens kant er kommet i berøring med kofangeren og har afsat et eller flere mærker i lakken. Årsagen er sandsynligvis en kombination af, at låsens bøjle er lidt ude af justering og at gummistoppene er skruet lidt for langt ind. Hvis man så smækker bagklappen ret hård i – så kan det ske, at klappens kant rammer kofangeren.
Jeg har løst problemet ved at flytte låsens bøjle en smule opefter. Jeg flyttede bøjlen det, man kan se på billederne, hvilket bevirkede at klappens spalte mod kofangeren øgedes med omkr. 1,7 mm. At spalten er øget lidt kan stort set ikke ses i praksis.

  • Notér hvordan bagerummets inderbeklædning og plasticpanel sidder i forhold til gummilisten og hvordan gummilisten sidder i forhold til kofangeren.
  • Træk gummilisten op i hele bagagerumsåbningens bredde og sørg for at limen ikke sætter sig andre steder end der hvor den skal – det er noget klæbrigt stads.
  • Træk derefter plasticpanelet lodret opefter og fjern dette.
  • Bemærk positionen af låsebøjlen og flyt den lidt opefter. Der skal benyttes en Torx T45 (en Torx T40 kan dog benyttes).
  • Montér derefter plasticpanel og derefter gummiliste.
  • Justér de 2 gummistop i klappen lidt længere ud. Om de er længere inde eller ude er kun afgørende for hvor hårdt man ønsker at smække klappen i. Desuden har jeg påklæbet lidt klart gummi-tape på kofangeren for ekstra beskyttelse mod bagagerumsklappens kant.
Før
Efter













2 – Bildøren åbner ikke med telefonnøglen

Det sker undertiden, at bildøren ikke vil åbne selv om man har telefonen på sig, sandsynligvis p.g.a. problem med Bluetooth-forbindelsen. Tesla anbefaler at prøve at sætte telefonen på fly – og tilbage igen. Sørg også for at Tesla-appens batterioptimering er slået fra (Android).
Men når døråbningen alligevel driller, så gør jeg følgende fra punkt 1 eller – hvis jeg har travlt – fra punkt 6.

  1. Jeg tager i håndtaget – døren åbner ikke.
  2. Så tager jeg i håndtaget igen – så kommer der liv i skærmen i bilen – døren åbner ikke.
  3. Så venter jeg uden at røre håndtaget indtil bilen siger K-LAKK.
  4. Så venter jeg 10 sek. uden at røre håndtaget.
  5. Derefter åbner døren – det virker næsten hver gang.
  6. Dur det mod forventning ikke – så åbn telefonen uden at gøre yderligere – tag i håndtaget.
  7. Sidste trin er så at åbne Tesla-appen – bare det at trykke på appens logo er ofte nok til at døren kan åbnes.
  8. Vælger du i bare irritation at benytte nøglekortet i stedet for, så husk at bilen ikke låser automatisk når du forlader den – den gør den kun når bilen er åbnet med telefonen. Man bør altid ha’ nøglekortet på sig – telefonen kan jo forsvinde eller gå død.

3 – Fodrummet bliver alt for varmt

Problemet er, at der sendes al for varm luft ned til fødderne når klimaanlæget er sat på AUTO. Mere følger.

4 – Fejlmeddelelse. Dæktrykovervågningssystem

Her er hvad nogle på Facebook har forsøgt vedr. løsning af problemet med fejlmeddelelsen eller at skærmen ikke vil vise værdierne for dæktryk:

  • Er teksten, hvor der mangler selve trykket, orange og hvid, så virker TPMS-ventilen. Er teksten rød, så er der fejl på ventilen
  • Jeg genstartede skærmen (holdt begge hjul i rattet nede). Fejlen forsvandt efter en køretur.
  • Jeg skruede ventilhætten af ventilen og på igen – så virkede det.
  • Jeg kom 3.5 bar i og kørte en tur. Tallene kom frem efter ganske få km hvorefter jeg sænkede trykket igen og ventilerne virkede igen resten af de 1½ år, jeg havde bilen.

8 – Knirke-lyde ved forreste hjulophæng når forhjulene drejes en smule

Det er en kendt fejl. Se mere på denne Youtube video.

18 – Ladeporten vil ikke låse op og slippe ladekablet efter endt opladning

I bagagerummet bag ladeporten sidder en strop, som kan frigøre ladestikket manuelt, hvis ladeporten ikke reagerer på den elektriske frigørelse. Der er flere eksempler på, at Tesla har skiftet ladeporten p.g.a. denne fejl.

20 – Det er pludselig ikke længere muligt at komme i kontakt med bilen via Tesla-app’en

I disse tilfælde er det ikke muligt at vække bilen fra “sleep”. Det sker typisk efter en større opdatering af bilens software. Når man benytter funktioner i Tesla-app’en, så forbindes telefonen som sådan ikke direkte til bilen, men til Tesla’s server, som så forbinder til bilen – og tilsvarende den modsatte vej.
Besynderlig nok er det ofte det ofte muligt at aktivere nogle få funktioner i appen alligevel. Prøv at forbinde efter hvert trin i denne rækkefølge, men lad bilen gå i sleep først, d.v.s. bil og Tesla-app skal være passive i mindst 15 min og med Sentry mode OFF:

  1. Reset skærmen med de to ruller i rattet
  2. Søg for at benytte den nyeste version af Tesla-app’en
  3. Sluk og genstart mobiltelefonen
  4. Slå WiFi fra på mobiltelefonen og prøv med dørlås-symbolet i Tesla-app’en at låse bilen op. Hvis den kan det, så er bilen vækket.
  5. Prøv evt. også at slå WiFi fra i bilen

21 – Fejlmelding: bilen melder problem med opladning

Der er sandsynligvis fejl på ladeporten. Man kan prøve om fejlen kan afhjælpes i denne rækkefølge:

  • Genstart bilen fra rattet
  • Sluk bilen fra service menuen
  • Ring til support og få en servicetid asap. En Facebook-bruger oplyser, at han kunne køre direkte til Tesla-værksted hvor de tog bilen ind med det samme. Hos ham (2021 LR) var det computeren der registrerede dårlig forbindelse til ladeporten.

22 – Sideblinklys er ude af drift.

Det kan ske, at en af ledningerne til sideblinklyset knækker – måske p.g.a. vibrationer i ledningsbuntet bag skærmen. Se i denne Youtube video hvorledes Tesla Tips by MTN Ranger har fixet det.

23 – Den manuelt betjente bagklap virker nogle gange stram at lukke

Gi’ de blanke stænger på dæmperne lidt olie eller smørefedt – så går klappen let igen. Jeg smører dem typisk engang om måneden.
Et lille fif: For at undgå ridser på klappens malede del har jeg vænnet mig til at trykke på nummerpladen når jeg lukker klappen – i stedet for oversiden af klappen.

24 – AP-fejl i release 2022.24.6, -.8 og 2022.28.1, -.2

Disse releases – som kom i sep. 2022 – indeholder en virkelig grov – og potientiel farlig fejl, som jeg håber Tesla retter ASAP.
På visse steder med nedsat hastighed fra f.eks. 80 til 60 km/t holder bilen ikke den angivne hastighed, men sætter et stykke inde i denne hastighedszone farten op til det den var inden 60 km-skiltet. Det viste eksempel er et sted jeg kører næsten dagligt. Her er der en 60 km-zone mellem de 2 grønne streger, men ca. halvvejs inde i zonen skifter angivelsen til 83 Max (80+4%) og bilen øger hastigheden samtidig med at 60-angivelsen i den røde ring pulser som tegn på, at man kører for hurtigt. Det er helt det samme hvis man kommer fra den anden side og desuden er der ikke noget tilfældigt over det, for det sker hver eneste gang dette sted passeres – og sådan var det ikke før opdateringen til 2022.24.6.

Hvis man benytter den kendte Tesla-funktion med at holde højre arm nede i godt 1 sek. mens man er inde i 60-zonen, så kører den – som forventet – ned til de 60 og beholder hastigheden korrekt, indtil den møder ophørsskiltet, altså som før 2022.24.6. Efter installering af 2022.28.2 kan jeg konstatere, at intet er ændret – fejlen er der stadig. Det er mig en gåde, at Tesla kan lade en så grov fejl som denne passere utjekket igennem en ny release 😕

Efter lidt mere kørsel rundt i fædrelandet kan jeg nu konstatere at:

  • problemet med at bilen ikke overholder den korrekte hastighed igennem hele zonen med nedsat hastighed, er knyttet til bestemte steder.
  • der er mange andre steder hvor bilen gør som den skal, men de steder hvor den ikke gør det – der fejler bilen konsekvent hver eneste gang.

Læg for øvrigt på billedet mærke til at min bil er ved at accelerere op fra 79 til 83 km/t hvilket kan ses på den grå power-linje. Skiltet med 60 ophører kan lige anes i baggrunden.

Top