Fejl på model 3

Last Updated on 23. maj 2023 by thrust

Diverse registrerede fejl

For det meste opsnappet fra diverse indlæg på Facebook og i tilfældig orden. Det ser heldigvis ud til (bortset fra 19) at der ikke er tale om fejl som bevirker, at bilen ikke kan køre. De fejl jeg har oplevet på min egen bil er nr. 1, 2, 20, 23 og 24. Fed tekst angiver en nærmere beskrivelse længere nede på siden.

Find flere oplysninger i Tesla’s Fejlfindingsadvarsler.

NB: billedet har ingen tilknytning til de nævnte fejl
  1. Bagklappen laver mærker i kofanger.
  2. Bildøren åbner ikke med telefonnøglen.
  3. Fodrummet bliver for varmt når der vælges AUTO i klima.
  4. Fejlmeddelelse. Dæktrykovervågningssystem.
  5. Rust på skærmkanterne bag ved hjulene.
  6. Bagklappens låsemekanisme kan ikke holde bagklappen låst.
  7. Der opstår dug og vanddråber bag baglygteglas.
  8. Knirke-lyde ved forreste hjulophæng når forhjulene drejes en smule.
  9. Klonk-lyde ved forreste hjulophæng når man kører over ujævnheder.
  10. Hornet virker ikke.
  11. Der drysser sædeskum ud under førersædet (13. mdr. gammel LR).
  12. Fejl på tryksensorer til varmepumpen (13. mdr. gammel LR).
  13. Viskerarm i passagerside rammer frontklappen.
  14. Bagklappen åbner cirka 10 cm, og lukker herefter igen (el-bagklap).
  15. Forreste del af bagklappen tager på karosseriet (både med og uden el-bagklap).
  16. Ladeport åbner ikke ved manuelt tryk på porten.
  17. Sideblinklysene generer billedet fra sidecameraene om natten.
  18. Ladeporten vil ikke låse op og slippe ladekablet efter endt opladning.
  19. Fejlmeddelelse: Hold sikkert ind til siden, køretøjet slukkes. Bageste motor midlertidigt deaktiveret.
  20. Det er pludselig ikke længere muligt at komme i kontakt med bilen via Tesla-app’en.
  21. Fejlmelding: bilen melder problem med opladning.
  22. Sideblinklys er ude af drift.
  23. Den manuelt betjente bagklap virker nogle gange stram at lukke.
  24. AP-fejl efter release 2022.24.6
  25. Svag pibelyd udvendig et sted på bilen – begynder ver 50 km/t
  26. Fejlmeddelelse: Automatisk nødbremsning deaktiveret
  27. Bagklappen kan ikke åbnes udefra – kun indefra
  28. Sentry mode har ikke gemt optagelse eller har slet ikke optaget det forventede
  29. Bilen bliver aktiv af sig selv
  30. Fejlmelding: Klimaanlæggets keeper er utilgængelig pga. en systemfejl
  31. Mange fejlmeddelser på én gang
  32. Bilen tror der er tilkoblet trailer
  33. Fejlmeddelelse: Maks. batteriladetilstand reduceret

1 – Bagklappen kan lave mærker i kofanger

Der er flere eksempler på, at bagklappens kant er kommet i berøring med kofangeren og har afsat et eller flere mærker i lakken. Årsagen er sandsynligvis en kombination af, at låsens bøjle er lidt ude af justering og at gummistoppene er skruet lidt for langt ind. Hvis man så smækker bagklappen ret hård i – så kan det ske, at klappens kant rammer kofangeren.
Jeg har løst problemet ved at flytte låsens bøjle en smule opefter. Jeg flyttede bøjlen det, man kan se på billederne, hvilket bevirkede at klappens spalte mod kofangeren øgedes med omkr. 1,7 mm. At spalten er øget lidt kan stort set ikke ses i praksis.

  • Notér hvordan bagerummets inderbeklædning og plasticpanel sidder i forhold til gummilisten og hvordan gummilisten sidder i forhold til kofangeren.
  • Træk gummilisten op i hele bagagerumsåbningens bredde og sørg for at limen ikke sætter sig andre steder end der hvor den skal – det er noget klæbrigt stads.
  • Træk derefter plasticpanelet lodret opefter og fjern dette.
  • Bemærk positionen af låsebøjlen og flyt den lidt opefter. Der skal benyttes en Torx T45 (en Torx T40 kan dog benyttes).
  • Montér derefter plasticpanel og derefter gummiliste.
  • Justér de 2 gummistop i klappen lidt længere ud. Om de er længere inde eller ude er kun afgørende for hvor hårdt man ønsker at smække klappen i. Desuden har jeg påklæbet lidt klart gummi-tape på kofangeren for ekstra beskyttelse mod bagagerumsklappens kant.
Før
Efter













2 – Bildøren åbner ikke med telefonnøglen

Det sker undertiden, at bildøren ikke vil åbne selv om man har telefonen på sig, sandsynligvis p.g.a. problem med Bluetooth-forbindelsen. Tesla anbefaler at prøve at sætte telefonen på fly – og tilbage igen. Sørg også for at Tesla-appens batterioptimering samt Bluetooth batterioptimering er slået fra (Android). For Android: hold på Tesla-ikonet og gå ind i app-info og tjek om alle tilladelser er til. Strømsparetilstand skal være OFF. For iPhone skal man ind i Indstillinger og ind i tilladelser og kigge i Tesla-appen den vej.
Men når døråbningen alligevel driller, så gør jeg følgende fra punkt 1 eller – hvis jeg har travlt – fra punkt 6.

  1. Jeg tager i håndtaget – døren åbner ikke.
  2. Så tager jeg i håndtaget igen – så kommer der liv i skærmen i bilen – døren åbner ikke.
  3. Så venter jeg uden at røre håndtaget indtil bilen siger K-LAKK.
  4. Så venter jeg 10 sek. uden at røre håndtaget.
  5. Derefter åbner døren – det virker næsten hver gang.
  6. Dur det mod forventning ikke – så åbn telefonen uden at gøre yderligere – tag i håndtaget.
  7. Sidste trin er så at åbne Tesla-appen – bare det at trykke på appens logo er ofte nok til at døren kan åbnes.
  8. Vælger du i bare irritation at benytte nøglekortet i stedet for, så husk at bilen ikke låser automatisk når du forlader den – den gør den kun når bilen er åbnet med telefonen. Man bør altid ha’ nøglekortet på sig – telefonen kan jo forsvinde eller gå død.

3 – Fodrummet bliver alt for varmt

Problemet er, at der sendes al for varm luft ned til fødderne når klimaanlæget er sat på AUTO. I følge Teslabjørns video kan fejlen sandsynligvis lokaliseres til en temperatursensor. Se Teslabjørns Youtube video fra jan. 2021.

4 – Fejlmeddelelse. Dæktrykovervågningssystem

Her er hvad nogle på Facebook har forsøgt vedr. løsning af problemet med fejlmeddelelsen eller at skærmen ikke vil vise værdierne for dæktryk:

  • Er teksten, hvor der mangler selve trykket, orange og hvid, så virker TPMS-ventilen. Er teksten rød, så er der fejl på ventilen
  • Jeg genstartede skærmen (holdt begge hjul i rattet nede). Fejlen forsvandt efter en køretur.
  • Jeg skruede ventilhætten af ventilen og på igen – så virkede det.
  • Jeg kom 3.5 bar i og kørte en tur. Tallene kom frem efter ganske få km hvorefter jeg sænkede trykket igen og ventilerne virkede igen resten af de 1½ år, jeg havde bilen.

7 – Der opstår dug og vanddråber bag baglygteglas

Der kan opstå dug eller vanddråber på indersiden af baglygteglassene. Nogle Tesla-ejere har fået skiftet lygter på garantien. Men hvorfor kommer der vand i baglygterne og hvad kan der gøres? Denne 13 min Youtube video fra Tesla Gurus kan måske gi’ forklaringen og løsningen.

8 – Knirke-lyde ved forreste hjulophæng når forhjulene drejes en smule

Det er en kendt fejl i kugleleddet på øverste bærearm. På Youtube kan man finde flere løsningsmodeller

13 – Viskerarm i passagerside rammer frontklappen

Så vidt jeg kan læse på nettet, er der åbenbart nogle viskerarme, der ikke har den korrekte krumning, således at armen kan tage på kanten af frontklappen. Nogle har hos Tesla fået skiftet viskerarmen til en nyere model – hvilket de oplyser har hjulpet. Personligt vil jeg tro, at hvis man afmonterer armen, så vil man selv – med tilpas omhyggelighed – kunne rette armen en lille smule ud, men det har jeg ikke prøvet, så jeg kan ikke svare på om det er en mulig løsning.

15 – Forreste del af bagklappen tager på karosseriet

Fejlen ser ud til oftest at forekomme på biler med elektrisk bagklap. Jeg kan dog ikke rigtig blive klog på årsagen til fejlen ved det jeg læser på nettet. Nogle har fået udbedret skaden/fejlen på garantien – andre har ikke. Hvis jeg skulle foreslå noget ville det være, at studere åbning og lukning af bagagerumsklappen på sin egen bil for at sikre sig to ting: Dels, at se efter om der er rimelig mængde luft mellem klappen og til karosseriet i hele åbne- og lukkeprocessen – dels at se efter om klappen åbner og lukker på samme måde hver gang. Der er eksempler på, at den smalle del af bagklappen, som går op langs bagruden i nogle tilfælde løfter sig når bagklappen lukkes. Oplever man det bør man prøve at skrue de justérbare gummistop (ét i hver side) længere ind, d.v.s. kortere gummistop – for at se om det gør en forskel (billedet til højre).

17 – Sideblinklysene generer billedet fra sidecameraene om natten

I release 2021.44.25.2, som kom omkring juletid 2021, blev der introduceret det såkaldte Blind Spot Camera hvor bilens side-kamerarer viser omgivelserne samtidig med at et blinklys aktiveres. Det er en glimrende sikkerhedsmæssig feature, men nogle oplever at blinklyset forstyrrer billedet meget om natten. Det er typisk Tesla’er fra 2020 og ældre, der oplever dette. Tesla har på et tidspunkt indført en mindre ændring ved kameraet, således at et dårligt natbillede undgås, men det er dog muligt at modificere de ældre sideblinklys/kamerarer så man får et godt billede. I denne 19 min Youtube video fra Tesla Gurus forklares modifikationen. Den giver desuden et præcist indblik i forskellene mellem de forskellige udgaver af sideblinklys/kamerarer. Selve modifikationen starter ved 13:50 min.

18 – Ladeporten vil ikke låse op og slippe ladekablet efter endt opladning

I bagagerummet bag ladeporten sidder en strop, som kan frigøre ladestikket manuelt, hvis ladeporten ikke reagerer på den elektriske frigørelse. Der er flere eksempler på, at Tesla har skiftet ladeporten p.g.a. denne fejl.
En Facebook bruger skriver: “Jeg har bøvlet med det – det viste sig at det var det fysiske stik (det mod bilen) på min ladeboks’s kabel, der havde en lille skade i et af låsehullerne….da jeg fjernede det med en lille fil….låste den op hver gang igen….“.
Andre konstaterer, at låsetappen er synlig når stikket er taget ud af bilen (se billedet). Det må den ikke være – man skal kun kunne se et hul; ikke selve låsetappen.

20 – Det er pludselig ikke længere muligt at komme i kontakt med bilen via Tesla-app’en

I disse tilfælde er det ikke muligt at vække bilen fra “sleep”. Det sker typisk efter en større opdatering af bilens software. Når man benytter funktioner i Tesla-app’en, så forbindes telefonen som sådan ikke direkte til bilen, men til Tesla’s server, som så forbinder til bilen – og tilsvarende den modsatte vej.
Besynderlig nok er det ofte det ofte muligt at aktivere nogle få funktioner i appen alligevel. Prøv at forbinde efter hvert trin i denne rækkefølge, men lad bilen gå i sleep først, d.v.s. bil og Tesla-app skal være passive i mindst 15 min og med Sentry mode OFF:

  1. Reset skærmen med de to ruller i rattet
  2. Søg for at benytte den nyeste version af Tesla-app’en
  3. Sluk og genstart mobiltelefonen
  4. Slå WiFi fra på mobiltelefonen og prøv med dørlås-symbolet i Tesla-app’en at låse bilen op. Hvis den kan det, så er bilen vækket.
  5. Prøv evt. også at slå WiFi fra i bilen

21 – Fejlmelding: bilen melder problem med opladning

Der er sandsynligvis fejl på ladeporten eller kablet til ladeporten. Man kan prøve om fejlen kan afhjælpes i denne rækkefølge:

  • Genstart bilen fra rattet
  • Sluk bilen fra service menuen
  • Ring til support og få en servicetid asap. En Facebook-bruger oplyser, at han kunne køre direkte til Tesla-værksted hvor de tog bilen ind med det samme. Hos ham (2021 LR) var det computeren der registrerede dårlig forbindelse til ladeporten.
  • Der kan muligvis også være fejl i selve fejlmeldingen: “DC-hurtigoplad. ikke mulig – AC-opladning OK” idet nogle alligevel med held har kunnet lade på SuC.

22 – Sideblinklys er ude af drift.

Det kan ske, at en af ledningerne til sideblinklyset knækker – måske p.g.a. vibrationer i ledningsbuntet bag skærmen. Se i denne Youtube video hvorledes Tesla Tips by MTN Ranger har fixet det.

23 – Den manuelt betjente bagklap virker nogle gange stram at lukke

Gi’ de blanke stænger på dæmperne lidt olie eller smørefedt – så går klappen let igen. Jeg smører dem typisk engang om måneden.
Et lille fif: For at undgå at lave ridser på klappens malede del, har jeg vænnet mig til at trykke på nummerpladen, når jeg lukker klappen – i stedet for oversiden af klappen.

24 – AP-fejl efter installering af release 2022.24.6

Denne release – som kom i sep. 2022 – indeholder en meget kedelig – og potientiel farlig fejl, som jeg håber Tesla retter snarrest.
På visse steder med nedsat hastighed fra f.eks. 80 til 60 km/t – og med Auto Pilot ON – bibeholder bilen ikke den angivne hastighed, men sætter et stykke inde i 60-zonen farten op til det, den var inden 60 km-skiltet.
Med andre ord:

Bilen accelererer op INDE i zonen i stedet for ved afslutning af zonen.

I det viste eksempel er der en 60 km-zone mellem de 2 grønne streger, men ca. halvvejs inde i zonen skifter angivelsen til 83 Max (80+4%) og bilen øger hastigheden samtidig med at 60-angivelsen i den røde ring pulser som tegn på, at man nu kører for hurtigt. Se også video’en lidt længere nede. Det er helt det samme hvis man kommer fra den anden side og desuden er fejlen ikke tilfældigt forekommende, for den optræder hver eneste gang dette sted passeres – og sådan var det ikke før opdateringen til 2022.24.6. [NB: de 4% kompenserer nogenlunde for speedometerfejlvisningen]

Hvis man benytter den kendte Tesla-funktion med at holde højre arm nede i omkr. 1½ sek. mens man er inde i 60-zonen, så kører bilen derimod – som forventet – ned til de 60 og beholder hastigheden korrekt, altså som før 2022.24.6.

Billedet herunder er et stilbillede fra en video, som jeg optog i midt. sep. 2022. (NB: ikke optaget med mobiltelefon, men med fastmonteret videocamera)

Læg for øvrigt på billedet mærke til at min bil på dette tidspunkt er ved at accelerere op til 83 km/t hvilket kan ses på den grå power-linje. Skiltet med 60 ophører kan lige anes i baggrunden.

Efter lidt mere kørsel rundt i fædrelandet kan jeg konstatere at:

  • problemet med at bilen ikke overholder den korrekte hastighed igennem hele zonen med nedsat hastighed, er knyttet til bestemte steder, altså ikke tilfældige steder.
  • der er visse andre steder hvor bilen gør som den skal, men de steder hvor den ikke gør det – der fejler bilen konsekvent hver eneste gang.
  • Det er meget forskelligt hvor lang tid, der går inden bilen fejlagtigt øger farten i zonen. Det kan være lige fra ½ sek til 20 sek., men det er altid den samme tid for det samme sted.

Herunder er min optagelse fra start nov. 2022 fra det samme sted som billedet herover men nu med release 2022.36.5. Mine erfaringer efter mange kilometers kørsel fra release 2022.24.6 til 2022.36.6 er, at bilen – med Auto Pilot ON – efter min vurdering fejler i omkr. 75% af de steder, hvor den møder en skiltet hastighedsnedsættelse.

Se i denne video – som jeg har optaget samme dag som ovenstående video – hvordan Auto Pilot på en anden strækning fungerer uden fejl og fint holder hastigheden igennem hastigheds-zonen. Det er derfor et af de 25% af stederne.

Ny iagttagelse – 1: i start okt. 2022. I dette tilfælde var jeg et sted allerede kommet ind i 70-zonen, men med lidt for høj fart (78 km/t) og med Auto Pilot OFF. Jeg aktiverede herefter Auto Pilot hvilket som forventet reducerede hastigheden til 73 km/t (70+4%). Efter omkr 20 sek. med 73 km/t – og stadig inde i 70-zonen – øgede bilen hastigheden til 78 km/t, som netop var den hastighed jeg kørte da Auto Pilot blev aktiveret. Så i dette tilfælde et lidt andet billede end tidligere hvor Auto Pilot har været ON inden 70-zonen.

Ny iagttagelse – 2: Midt. okt. 2022. Kørte fra en 80-zone ind i en 70-zone. Bilen viste efter nogle sekunder 83 Max idet den gerne ville op på 83 (80+4%) men jeg foretog mit intet, da jeg kørte efter nogle bilister, der overholdt hastighedsgrænsen på 70. Her oplevede jeg, at bilen besynderlig nok igen viste 73 Max (70+4%) i 70-zonen, men det skete ikke ud for et hastigheds-skilt, men omtrent midtvejs mellem det sidste 70-skilt i zonen og ophørsskiltet (står ca i en afstand på 200 m). Tilsvarende satte bilen af sig selv hastigheden op til 83 igen, men først omkr. 100 m efter 70-ophørsskiltet – omtrent det samme sted hvor openstreetmap.nl viser, at hastighedsbegrænsningen på 70 ophører.

Ny iagttagelse – 3: slut okt. 2022. Jeg var i den situation, at bilen fejlagtigt havde accelereret op i en 60 km hastigheds-zone og derfor aktiverede jeg højre arm nedefter i 1½ sek. Det medførte – som forventet – at bilen nu sænkede farten til 62 km/t og skærmen viste 62 Max. Men nu kunne man underligt nok godt hæve farten med højre rulle i rattet hvilket man ellers ikke kan med Auto Pilot ON.

Ny iagttagelse – 4: slut okt. 2022. Jeg prøvede at sænke farten med rullen i rattet efter at bilen – korrekt – havde sænket farten efter skiltningen, men inden bilen fejlagtigt nåede at beslutte sig til at øge farten i hastigheds-zonen. Jeg prøved dette præcis det sted, som billedet viser, nemlig med rullen at sænke farten fra 62 til 59 km/t. Der skete det forunderlige, at bilen nu holdt 59 km/t igennem hele 60-zonen og skærmen viste 59 Max.

Ny iagttagelse – 5: start nov. 2022. Efter at ha’ installeret release 2022.36.6 kan det konstateres at den beskrevne fejl stadig er til stede og det kan undre, at Tesla lader en fejl af denne karakter passere utjekket igennem en ny release og endda flere nye releases. Som jeg ser det, kan der være én af 3 mulige forklaringer:

  1. Teslas rettelser foregår i en form for planlægning og Tesla er ikke nået til denne endnu.
  2. Tesla har registreret fejlen, men mener ikke den er væsentlig at rette på nuværende tidspunkt.
  3. Tesla har ikke registreret fejlen eller vil ikke erkende eksistensen af den beskrevne fejl.

Pr. 20. dec. 2022 har jeg installeret release 2022.44.25.3, men fejlen er der uforandret.

Ny iattagelse – 6: medio jan. 2023. Når man har passeret skiltet med f.eks. 60 km/t hastighedsbegrænsning og bilen har reduceret hastigheden til 60 km/t, så kan man – inden bilen begynder at accelerere igen – dreje rattet en smule således at Lane assist slår fra. Bilen kører herefter med Fartpilot alene og vil fortsætte videre med 60 km/t – eller man kan i stedet holde venstre arm nede i 1½ sek.

Medio maj 2023. SW: 2023.12.5: Nu er der gået et halvt år uden af AP-fejlen er blevet rettet 😕 Tålmod er en dyd.

Ny iattagelse – 7: Lidt positivt er der dog idet jeg i maj 2023 kørte på vej 43 på Fyn (Årslev til Faaborg) og her fungerede AP helt korrekt på alle de skiltede hastighedsnedsættelser (der er mange) og satte perfekt farten ned og op igen – og i begge retninger (Faaborg til Årslev). Det samme var tilfældet på vej 8 fra Fynshav til Sønderborg.

Disse 2 billeder herover viser, at Autopilot-computer i min bil er HW 3 (Fuldt selvkørende-computer) samt Software release 2022.36.6. Efter respons fra en del Tesla-ejere (Facebook-grupper) ser det ud til, at fejlen udelukkende optræder i biler med HW 3 (Fuldt selvkørende-computer), ikke for HW 2.5.

25 – Svag pibelyd udvendig et sted på bilen

Lyden kom fra sidespejlet. I dette tilfælde blev det løst med en hånd oven på og under spejlet – og et ordenligt tryk, så samlingen mellem top og bund blev trykket sammen.

26 – Fejlmeddelelse: Automatisk nødbremsning deaktiveret

Når denne meddelelse vises kan man – inden man kontakter Tesla Service – prøve af afhjælpe fejlen i rækkefølge i følgende 4 steps:

  1. Start med at kontrollére at nødbremsesystemet er ON. Vælg Auto Pilot ->Automatisk nødbremsning. Er den ON, så sæt den OFF og Annuller i pop-up boksen. Automatisk nødbremsning skal være ON.
  2. Reset skærmen med de to ruller i rattet. Hold begge ruller trykket ind, indtil skærmen bliver sort. Efter 1½ til 2 min er skærmen i funktion igen. Kør i bilen og tjek om dette har hjulpet på fejlmeddelelsen.
  3. Sluk bilen via menuen Sikkerhed -> Sluk bilen. Forlad bilen og benyt ikke Tesla-appen og vent i nogle minutter indtil der fra bilen kommer et tydeligt K-LAKK. Kør i bilen og tjek om dette har hjulpet på fejlmeddelelsen.
  4. Kalibrér kameraerne. Vælg Service -> Kamerakalibrering -> Ryd kalibrering. Derefter skal man køre op til 40 km før kameraerne er kalibrerede, men ofte meget kortere. Kalibrering af kameraerne kræver meget synlige vognbaneafmærkninger både på kørebanen såvel som på de tilstødende baner (mindst to baner på hver side af køretøjet, oplyser Tesla). For at opnå de bedste resultater skal man køre i den midterste vognbane på en motorvej med flere vognbane. Man kan se om kamerarene er færdig-kalibrerede ved at man nu kan aktivere Auto Pilot og få de blå kantlinjer. Kør i bilen og tjek om dette har hjulpet på fejlmeddelelsen. Se Teslas anbefalinger vedr. kamerakalibrering.

Hjælper intet af ovenstående – så er Tesla Service (forhåbentlig) livlinen til løsningen.
Ovenstående er hentet fra www.teslastir.com.

27 – Bagklappen kan ikke åbnes udefra – kun indefra

En Tesla-ejer oplyser på Facebook: “Jeg fik skiftet ledningsnet på recall, ledninger knækket”.

28 – Sentry mode har ikke gemt optagelse eller har slet ikke optaget det forventede

Inden man kører i bilen bør man vænne sig til at tjekke på Sentry-ikonet om det har et kryds eller en rød prik. Hvis det er det sidste, er der forbindelse til harddisken – ellers ikke. Nogle gange kan det hjælpe fysisk at ta’ USB-stikket (kablet til harddisken) eller selve USB-disken ud. Hjælper det ikke, så er næste step at formattere USB’en/harddisken. Seneste Sentry event ligger vist i hukommelsen. Ønsker man optagelser af bevægelse i nærheden af bilen, så skal “kamera baseret” være aktiveret – i modsatte fald optager Sentry kun når bilen røres fysisk,

Når man sætter en korrekt formateret USB-disk til bilen, så vil den gemme det seneste klip ned på den. Sørg for at disken er formateret som Fat32, ikke exFat eller andet. Man skal holde fingeren nede på Sentry-ionet for at skubbe USB disken ud og holde fingeren et par sekunder på samme ikon for at mounte disken igen. Tak til Hans M for ovenstående tip med rødt.

29 – Bilen bliver aktiv af sig selv.

En ejer skriver på Facebook: “Min bil vil ikke slukke. I dag har jeg været ude 7 gange og slukke den på skærmen. Hver gang jeg bruger min Bluetooth, kan jeg se den er gået på bilen og jeg går så ud for at finde en tændt bil. Varmen kører, radio spiller og GPS vil meget gerne hen på mit arbejde. Når jeg streamer, kan jeg ikke høre noget på telefonen, fordi det går ud i bilen”.

30 – Fejlmelding: Klimaanlæggets keeper er utilgængelig pga. en systemfejl

4 facebookbrugere skriver:
1 “Min AC er lige stået med samme besked, min årsag er dog at jeg lige har fået ny forrude og chippen er beskadiget under udskiftning”.
2 “Havde det efter udskiftning af en forskærm. Der havde værkstedet glemt at slutte et stik til, som får udvendig temperaturmåler til at virke. Stikket i og problemet var løst. Hvis din bil ikke viser udetemperatur, kan det være samme problem”.
3 “Har fået skiftet hele klimaanlæget og jeg så bilen da klimaanlægget var ude – troede ikke den bil blev bil igen… alt var ude, rat, skærm, hele instrumentbordet med handskerum, begge forsæder. Var glad for det også var på garantien for det tog Tesla Odense en uge at fixe så tænker det var dyrt med dyrt på”.
4 “Har lige fået fikset den fejl PTC heater skal skiftes. Koster cirka 4600 kr og tager dem en time. Min røg til DAS karrosseri da de ikke havde tid hos tesla”.

31 – Mange fejlmeddelser på én gang

Anders M P skriver på Facebbok: Genstart af bilen. Hvis din bil udviser usædvanlig adfærd, eller hvis der forekommer en ubeskrevet alarm, kan du prøve at genstarte bilen for potentielt at løse problemet.
Skift til Park. Tryk på ‘Controls’ > ‘Safety and Security’ > ‘Power Off’ på touchskærmen. Vent i mindst to minutter uden at interagere med bilen. Undlad at åbne dørene, røre bremsepedalen, trykke på touchskærmen osv. Når der er gået to minutter, skal du trykke på bremsepedalen for at vække bilen.

En glad bruger skriver: “tak Anders. Det ser ud til at det var løsningen

32 – Bilen tror der er tilkoblet trailer

…….. selv om der ingen trailer er tilkoblet.
Christian S skriver på Facbook: “Det er en fejl nede i selve stikket hvor der kommer fugt ind, så den tror der er trailer på, men der er kommet en ny version af det stik”.

33 – Fejlmeddelelse: Maks. batteriladetilstand reduceret

Fejlen ser ud til at være opstået nogenlunde samtidig på en del M3 Performance ultimo maj 2023. Enkelte har haft held til at afhjælpe fejlen ved enten at genindlæse den eksisterende SW opdatering eller ved at hente den efterfølgende.

Top