Tips, tricks og små forbedringer

Last Updated on 3. september 2021 by thrust

Sådan benyttes Adaptiv Fartpilot i Auto Pilot

Vip højre arm ned til første stop for sætte Adaptiv Fartpilot. Bilen holder nu konstant hastighed så længe der er fri bane. Man kan også ændre hastigheden med rattets højre rulle. Ønsker man, at bilen skal følge den skiltede hastighed (hastighedstavlen) holdes højre arm ned til første stop i 1 sek.
Vipper man højre arm op til første stop slås både Adaptive Fartpilot og Autostyring i Auto Pilot fra.

Adaptiv Fartpilot er ikke et ufejlbarligt system idet bilen undertiden godt kan være lidt overforsigtig – eller have et nervøst gemyt – så det er godt at kende bilens særheder. Bilen kan finde på at bremse hvis den foran sig ser situationer, den opfatter som potientielt farlige. Det er et begreb, der i Tesla-kredse betegnes som Phantom Braking. Det kan være, at der kører nogle cyklister på vejbanen i højre side eller et vejskilt placeret på en særlig måde i højre side i en venstrekurve. I disse situationer vil bilen måske bremse hvilket kan være overraskende for de biler, der kører bagved.

Sådan benyttes Autostyring (lane assist) i Auto Pilot

Autostyring aktiveres ved at vippe højre arm ned til første stop to gange kort efter hinanden. Så får man på skærmen de to blå linjer, som bilen holder sig indenfor. Bilen vil mens man kører jævnlig bede om at man benytter rattet og det gør man ved at holde rattet lidt over mod den modstand man kan mærke – det er lige gyldigt til hvilken side. Ønsker man på motorvej at skifte til venstre vognbane så holder man på samme måde rattet lidt til venstre over mod den modstand man kan mærke – vipper venstre arm ned til første stop og holder den dér i 1 sek. Så slukker de blå striber og man kan trække over i venstre vognbane – blinklyset blinker 3 gange. For at undgå en alarm skal man sørge for at overskride den stiplede linje med nærmeste hjul, inden blinklyset har afsluttet sine blink.
Vipper man højre arm op til første stop slås både Adaptive Fartpilot og Autostyring i Auto Pilot fra.

Autostyring (lane assist) er ikke et ufejlbarligt system, men kan være hjælpsom hvis man kender dens begrænsninger. Der kan opstår uventede og farlige situationer hvis striben i en af siderne ophører på et stykke. Et eksempel er en 3-sporet vej, som skifter mellem at være 1-sporet og 2-sporet i samme retning. Når vejen åbner op fra en enkelt bane til to baner, så vil bilen forsøge at holde sig i midten efterhånden som vejen bliver bredere. Men pludselig dukker den punkterede midterstribe op midt for bilen – der kommer en kraftig alarm og bilen foretager en pludselig drejning med rattet for at komme ind i den ene eller den anden bane. Sørg derfor for at slå Lane assist fra ved overgang fra 1-sporet til 2-sporet kørebane.

Sådan ser man hvor langt bilen kan køre

Energi-diagrammet (klik på billedet)

I den røde markering øverst på skærmen vil jeg anbefale, at man har værdien stående på % batteristrøm tilbage i stedet for km, som i dette tilfælde. Dette vælges via hovedmenu – Skærm – Rækkevidde – Energi/Afstand.

En mere korrekt visning end det, der vises i den røde markering øverst, fås ved at benytte energidiagrammet (vist til højre). Tryk på pil-symbolet til højre for viskersymbolet og vælg Energi. Her vises bilens forbrug på den senest kørte distance. Denne kan sættes til 10, 25 eller 50 km. Den lodrette akse angiver forbruget i Wh/km.
Med Aktuel rækkevidde viser hvor mange km man har tilbage baséret på hvor kurven slutter, mens Gennemsnitlig rækkevidde viser hvor mange km man har tilbage baséret på gennemsnittet for den valgte distance – i dette tilfælde 50 km.
Sæt den altid på Gennemsnitlig rækkevidde (som vist).

Igennem diagrammet løber 2 vandrette linjer. Den fuldt optrukne linje afspejler det forbrug og den restdistance, som bilen grundlæggende har udregnet (markéret med rødt øverst på skærmen). Den punkterede linje angiver gennemsnitsforbruget for den distance, som diagrammet viser. Ligger den punkterede linje under den fuldt optrukne – så er forbruget lavere end bilens grundlæggende vurdering.
Sammenlign værdierne i de røde markéringer. Bilen fortæller grundlæggende, at den kan køre 302 km, men baseret på den måde de seneste 50 km er kørt på, så vil det korrekte være 328 km. I den blå markering ses gennemsnitsforbruget i Wh/km for distancen.

Øverst på diagrammet kan vælges mellem Forbrug og Tur. Diagrammet på billedet viser Forbrug.
Følger man en rute, altså til en destination man har sat i navigationen, kan man vælge Tur. Så vil bilen med 2 kurver vise et estimat på bilens restdistance – dels bilens egen vurdering – dels det faktiske forbrug efterhånden man afvikler ruten.

Alarmindstillinger

Alarmen findes i 2 niveauer (Sikkerhedsalarm og Vip/Indbrud) og omhandler situationen når bilen er låst. Tryk på: Betjeningsknapper > Sikkerhed.
Sikkerhedsalarm.
For at indstille denne skal Sentry Mode være OFF. Når Sikkerhedsalarm er ON vil der lyde en alarm når en låst dør eller låst bagagerum åbnes. Hvis Sentry Mode sættes tilbage til ON vil Sikkerhedsalarm også altid være ON uanset ens eget valg.
Vip/Indbrud.
For at indstille denne skal Sentry Mode være OFF og Sikkerhedsalarm være ON. Når Vip/Indbrud er ON vil der lyde en alarm når der er bevægelse inde i kabinen eller hvis bilen flyttes eller vippes. Hvis Sentry Mode sættes tilbage til ON vil Vip/Indbrud også altid være ON uanset ens eget valg. Indstillingerne bør gemmes under sit chaufførnavn.

Et par tips når Vip/Indbrud er ON.

  1. Alarmen vil kunne udløses hvis et insekt flyver rundt i kabinen.
  2. Alarmen vil sandsynligvis blive udløst hvis man har forladt bilen på en færge – sørg derfor for at sætte Sentry Mode og Vip/Indbrud på OFF på en færge.
  3. Alarmen vil med sikkerhed blive udløst hvis der i bilen opholder sig personer eller et dyr efter at man har forladt bilen – sørg derfor for at sætte klimaanlæget på Camp når personer opholder sig i bilen og brug indstillingen Kæledyr hvis dyr er efterladt i bilen. I Camp kan dørene åbnes indefra, men er låst udefra, mens den i Kæledyr både er låst indefra og udefra. Indstillingen Til anvendes hvis man ønsker at klimaanlæget skal køre mens man har forladt bilen.
Cabin Heat Protection

Hvis Cabin Heat Protection ønskes ON så skal både Sentry Mode og Vip/Indbrud være OFF. Bilen kan derfor ikke på samme tid kan være beskyttet mod indbrud og overophedning. Ud over OFF findes Ingen A/C (ventilatoren starter) og Til (Air-con med køling starter). Min egen erfaring er, at systemet går igang når temperaturen når 46°C hvorefter kabinen køles ned til omkr. 36°C. Holder bilen i fuld eftermiddagssol med en udelufttemperatur på 24°C, så ryger kabinetemperaturen let op over 40°C på en halv time.

Premium Connectivity

Med dette abonnement får man nogle ekstra muligheder med bilens net-tilslutning og navigation. Ved køb af en ny Tesla model 3 SR+ får man én måneds gratis Connectivity-tilslutning. For model 3 LR og P er det ét år. Ønsker man at forlænge perioden, så koster det 99 kr/mdr.
Se mere på Tesla’s side om Connectivity-pakken.

Bagklappen kan lave mærker i kofanger

Der er flere eksempler på, at bagklappens kant er kommet i berøring med kofangeren og har afsat et eller flere mærker i lakken. Årsagen er sandsynligvis en kombination af, at låsens bøjle er lidt ude af justering og at gummistoppene er skruet lidt for langt ind. Hvis man så smækker bagklappen ret hård i – så kan det ske, at klappens kant rammer kofangeren.
Jeg har løst problemet ved at flytte låsens bøjle en smule opefter. Jeg flyttede bøjlen det, man kan se på billederne, hvilket bevirkede at klappens spalte mod kofangeren øgedes med omkr. 1,7 mm. At spalten er øget lidt kan stort set ikke ses i praksis.

  • Notér hvordan bagerummets inderbeklædning og plasticpanel sidder i forhold til gummilisten og hvordan gummilisten sidder i forhold til kofangeren.
  • Træk gummilisten op i hele bagagerumsåbningens bredde og sørg for at limen ikke sætter sig andre steder end der hvor den skal – det er noget klæbrigt stads.
  • Træk derefter plasticpanelet lodret opefter og fjern dette.
  • Bemærk positionen af låsebøjlen og flyt den lidt opefter. Der skal benyttes en Torx T45.
  • Montér derefter plasticpanel og derefter gummiliste.
  • Justér de 2 gummistop i klappen lidt længere ud. Om de er længere inde eller ude er kun afgørende for hvor hårdt man ønsker at smække klappen i. Desuden har jeg påklæbet lidt klart gummi-tape på kofangeren for ekstra beskyttelse mod bagagerumsklappens kant.
Før
Efter

–>
–>
–>
–>
–>
–>
–>
–>
–>
–>
–>

Diverse små forbedringer

Selv om Tesla som sådan er ret veludstyret, så har jeg inden bilen blev et halvt år alligevel valgt at indkøbe følgende ekstra dimser.

Elgiganten:
WD My Passport SSD-harddisk 512 Gb beregnet til Tesla’s Sentry-mode, 569 kr
THansen:
Park LITE, Elektronisk P-skive, 199 kr
Vinter-gulvmåtter i gummi til kabinen, 400 kr
e-mobility-driving-solutions.com:
ScanMyTesla kabel incl. OBD-dongle og incl. ScanMyTesla app, 883 kr
AV-Cables.dk:
Magnetkabel for opladning af telefon beregnet til ScanMyTesla, 69 kr
ludicrous.dk:
Kraftigere lys i bageste bagagerum, 2 stk LED, 135 kr
Hulplade over indsugning for blæser i frunk, 145 kr
ebay.com:
OBDLink LX dongle beregnet til ScanMyTesla, 595 kr
amazon.de:
Datakabel for SSD-harddisk, 57 kr
4 stænklapper for Tesla model 3, 128 kr
4 stk runde gummiklodser for løft af bil, 128 kr
Lille bakke for midterste centerkonsolrum, 45 kr
Forlængerkabel for OBD-dongle, 75 kr
Plasticværktøj for afmont. af indv. paneler og plastpropper, 75 kr
Nummerpladeskruer i farver, 52 kr
bilmatter.dk:
Sommermåtter i tekstil med påsyet tekst (incl. ekstra chaufførmåtte), 566 kr
evermart.dk:
Klart gummi-tape til beskyttelse mellem bilens skærm og stænklapper samt mellem bageste kofanger og kanten på bagagerumsklappen, 49 kr
Torque Alliance.com:
Beskyttelsesglas for betjeningsskærmen, 236 kr
2 stk bagagerumsbund i gummi for frunk og trunk, 498 kr
Harald-Nyborg
12V cigarstik-forlængerkabel (4 meter) til at føre strøm til bagagerummet bag (til køleboks), 30 kr

Top