God ladestil

Last Updated on 2. oktober 2022 by thrust

Forøg chancerne for at kunne lade ved hurtigladerne og gør brug af god ladestil

Hvad kan man selv gøre for at forøge sine chancer for at kunne lade ved næste ladestop ved hurtigladere?
NB: Teslas Superchargere omtales ikke specifikt idet de – før sommeren 2022 – for det første kun kunne benyttes af Tesla og for det andet at Tesla har sit helt eget regelsæt for brug af Superchargere. I sommeren 2022 åbnede Tesla deres Superchargere for andre end Tesla – det var ikke alle Superchargerne, men typisk de større.

  1. Om muligt – så vælg fortrinsvis ladere, der står i klynger. I Danmark kan det til eksempel være Powered by E.ON Drive & Clever, Ionity og Tesla Supercharger.
  2. Vælges en enlig lader, så vælg en, der ikke er for langt fra andre ladere således at man har en backup rimelig tæt på. Vælger man at stile efter en ensomt placeret lader – langt fra andre, så er det bedst hvis man ikke har alt for travlt – den kan være optaget eller itu.
  3. Risikoen for kø ved laderne er størst ved gratis-laderne, som der dog efterhånden ikke er mange af. De dyrere ladere, som f.eks. Ionity er chancen for kø væsentlig mindre.
  4. Åbn gerne flere opladnings-apps for at se om laderen er optaget. I Plugsurfing-appen kan man se hvor længe det er siden at ladestanderen har været benyttet. Er det til eksempel 5 dage siden – så er der bedre chancer for, at den er ledig når man ankommer end hvis det kun er 10 min siden laderen blev benyttet. Den sidste kunne tyde på, at den er meget benyttet og derfor oftere vil være optaget.
  5. Stol ikke for meget på online-oplysninger om optagede eller frie ladere, som man kan få vist i mange lade-apps. Ofter er disse oplysningen en del forsinkede og afspejler ikke nødvendigvis de faktiske forhold. Mens man selv lader kan man til eksempel bruge tiden på at tjekke dette på ens ladeapps.
  6. Undlad at satse på ganske få restkilometer når den ønskede lader er nået. Bilen bruger måske mere end forventet p.g.a. modvind, temperatur eller andre ydre forhold.
  7. Hent appen: NeedToCharge. For Android eller til Iphone. Med denne app kan man anonymt sende en besked til en bilist ved hjælp af bilistens bils nummerplade – typisk til en bilist, som har sin bil holdene ved en lader, som man ønsker at benytte – f.eks. hvis bilen ikke lader mere og derfor egentlig kun holder og spærrer.
  8. Alternativt kan man sætte sit telefonnummer under lade-klappen på bilen.
  9. Hvis der holder en bil og lader, så tjek lige om den skulle være færdig. Hvis den er færdig med at lade vil man i nogle tilfælde kunne fjerne stikker fra bilen og flytte stikket over på sin egen bil. Se også efter om ejeren har noteret sit telefonnummer under klappen til ladestikket.
  10. Når man placerer sin bil ved ladestanderen så hold – om muligt – på en måde i forhold til ladestanderen, at der er plads til at der kan være en ekstra bil ved standeren – i de tilfælde man vil overdrage stikket til den næste eller én der ønsker at benytte AC43 eller CHAdeMO-stikket.
  11. Hold øje med din bil når den har nået 80% opladning, som for mange biler er det sted hvor ladeeffekten dropper mærkbart. Se om der ankommer en, der ønsker at lade. Dette er særlig vigtigt for stærkt belastede ladesteder som f.eks. Povered by E.ON Drive & Clever syd for Fredericia hvor lørdag om sommeren er stærkt belastet idet denne dag er skiftedag i sommerhusene. Søndag er typisk hjemkørsel i øst-vest-øst-gående retning over Fyn for de, der har været på familiebesøg. Er der kø, så bør man af hensyn til andre nøjes med begrænset opladning, f.eks. til 80%, men gerne mindre hvis det er muligt i forhold til ens videre planer på turen.

Syv anbefalinger for el-turister

Sperto har i ovenstående link glimrende beskrivelser og løsninger på de udfordringer, der kan være når man på en langtur står ved en “fremmed” ladestander.

Top