Ioniq 38, 2020

rider.dk. Senest opdateret

I 2020 introducerede Hyundai en facelifted udgave af Ioniq. Den blev på mange punkter forbedret i forhold til den første udgave med 28 kWh batteriet. I den nye udgave øgedes batteristørrelsen til 38 kWh hvilket forøgede rækkevidden til 311 km (WLTP).

Elmotoren er på 136 hk mod tidligere 120 hk. Der tilbydes en 7” skærm (Trend) eller 10.25” skærm (Premium) i midterkosollen, som er redesignet med touch-betjening af klimaanlægget og andre funktioner. Den automatiske nødbremse har nu fodgænger- og cyklistgenkendelse og desuden er både nær- og fjernlys med LED på Premium. Bakkameraet kan nu også fungere ved fremadkørsel. Den indbyggede AC/DC converter kan nu klare 7.2 kW mod 6.6 kw i Ioniq 28’eren. Disse værdier opnås dog kun hvis bilen tilsluttes til 32A og AC-opladningen er stadig kun i 1 fase.
Ioniq 38 tilbydes ligesom det var med 28’eren i en Trend og en Premium udgave. De features, der tilbydes som standard er – specielt i Premium-udgaven – for visse ting forenklet lidt i forhold til den foregående model.
Til eksempel var følgende, der var standard i Ioniq 28 Premium, nu ekstraudstyr i Ioniq 38 Premium: Elektrisk soltag, lædersæder og elektrisk førersæde med memoryfunktion, ventilation i forsæder og varme i bagsæder.
I den gamle Trend og Premium var der standard Infinity-lydsystem og DAB+ radio. I den nye findes det kun i Premium.
I Ioniq 38 er trådløs opladning af mobiltelefon ekstraudstyr mens det var standard både i Trend og Premium for 28’eren.

I forbindelse med et service med min Ioniq 28 og benyttede jeg i nov. 2019 lige chancen til at ta’ en kort tur i den nye Ioniq 38 Premium. Kørefornemmelsen var den samme som i min egen – måske med en anelse mindre hjulstøj. Stor skærm – lækkert og god at betjene. Dejligt at man også kan kan aktivere bakkameraet ved kørsel fremad. Jeg synes også godt om at man med venstre pad bag rattet kan bremse helt ned til 0 km/t. Der er kun et enkelt niveau på laneassist og virkningen er meget agressiv og ikke så “smooth” som på min egen. Ved kvik acelleration i sport mode har bilen ikke den samme lyn hurtige speeder-respons som min egen, men er mere forsigtig så derfor føles den ikke kvikkere end 28’eren selv om den nok er det. Alt i alt en fin bil, som man utvivlsom ville blive rigtig glad for.

Selv om den faceliftede på næsten alle punkter indeholder forbedringer i forhold til forgængeren, så er den desværre forringet på et ikke uvæsentlig punkt, nemlig opladningshastigheden ved DC-opladning. Hvor Ioniq 28 kunne lade med max effekt på 68 kW opnår man ikke over 48 kW for Ioniq 38. Derudover er selve kurveforløbet for opladningen ikke på højde med Ioniq 28. Endvidere har det vist sig, at opladningshastigheden aftager yderligere ved batteritemperaturer under 25°.
På kurvebladet til højre kan man få et indtryk at forskellen mellem Ioniq 28 og 38’s ladehastighed. Bemærk, at udgangspunktet for de 3 kurver er lidt forskellig. Den blå (Ioniq 38) starter opladningen med 3.8 kWh tilbage i batteriet mens den røde (Ioniq 28 på 50 kW lader) starter ved 6.9 kWh og den grønne (Ioniq 28 på 175 kW lader) ved 5.2 kWh. De punkterede linjer repræsenterer 80% opladning hvilket for Ioniq 28 svarer til omkr. 155 km motorvejskørsel. For Ioniq 38 svarer de 80% til omkr. 210 km motorvejskørsel. I begge tilfælde baseret på et forbrug på 14.4 kWh/100km. Alt i alt må man se frem til længere ladepauser med Ioniq 38 end 28’eren, som sjældent overstiger en halv time i ladetid.

En anden måde at afbillede ladekurven på, er ved dette kurveblad for 50 kW charger. Her er X-aksen i kWh og Y-aksen i kW. Det ses, at opladningskurven for Ioniq 38 indtil der er fyldt 22 kWh på ligger lidt under Ioniq 28, men derefter tager 38’eren over og ladere hurtigere end 28’eren.

Se mere om Ioniq 28 og 38’s opladning under Tips – lær din Ioniq at kende.

Top