Tips – lær din Ioniq at kende

rider.dk. Senest opdateret

Vær god ved bilens batteri – Hyundai video
5 gode råd, som forlænger batteriets levetid.

Jeg vil antage, at Hyundai har valgt rækkefølgen, så de vigtigste råd kommer først.

Se hvordan Hyundai Ioniq bliver til

Opladning af Ioniq på hurtigladere.

Opladningshastigheden for Ioniq og med hvilken effekt opladningen foregår med bestemmes bilens BMS-system og er fastlagt fra fabrikken. For den oprindelige Ioniq med 28 kWh batteriet (kaldet Ioniq 28) samt den faceliftede Ioniq 38 (kaldet Ioniq 38) følger opladningen nogle kurveforløb, som kan ses på kurvebladet.

Den grønne kurve viser opladning for Ioniq 28 på en 50 kW DC-lader mens den lyseblå viser opladningen på en 100 kW lader eller derover. Den gule kurve viser opladningseffekten for Ioniq 38. Kurveforløbet for Ioniq 38 er stort set den samme uanset om bilen tilsluttes en 50 kW lader eller en Ultra lader. X-aksen viser opladningsgraden (State of Charge eller SOC). Y-aksen er ladeeffekten i kW.
Det ses, at Ioniq 38 desværre har noget ringere ladeeffekt end Ioniq 28, som kan drage fordel af de nye Ultra Chargere – hvilket Ioniq 38 ikke kan. Til gengæld er rækkevidden på Ioniq 38 noget længere. Det er vigtigt at notere sig, at State of Charge (SOC) ikke repræsenterer de samme kWh for de to biler da batteristørrelsen er forskellig. Til eksempel svarer knækpunktet 77% SOC til 21.6 kWh for Ioniq 28 mens de samme 21.6 kWh svarer til 56.8% SOC for Ioniq 38.
Se mere om Ioniq 38.

1000 km challenge for Ioniq

Bjørn Nyland har undersøgt hvor hurtig man kan køre 1000 km i henholdsvis Ioniq 28 og Ioniq 38. Den samlede tid omfattede kørsel i almindelig trafik fra Oslo til Löddeköpinge (Ioniq 28) eller Helsingborg (Ioniq 38) og tilbage samt tiden for opladningerne undervejs, d.v.s. den samlede reelle tid for at køre 1000 km. Temperaturforholdene for Ioniq 28 var mere gunstige idet lufttemperaturen var mellem 15° og 27°C, mens den for Ioniq 38 lå mellem -3°C og +6°C. Til gengæld kom Ioniq 28 ind i noget kø i Göteborg, som sinkede en del.

Herunder: Ioniq 28, 1000 km challenge. Tiden blev 12 timer og 15 min. Gennemsnitshastigheden incl. 9 stop for opladning var 81.6 km/t.

Herunder: Ioniq 38, 1000 km challenge. Tiden blev 14 timer og 20 min. Gennemsnitshastigheden incl. 10 stop for opladning var omkring 71 km/t. Det er tankevækkende, at Bjørn brugte et ladestop mere for turen med Ioniq 38 end turen med Ioniq 28. Mange havde nok forventet mindst et stop mindre, men der er ingen tvivl om at turen havde kunnet gøres med færre stop hvis batterikapaciteten var udnyttet mere, men det havde sandsynligvis taget længere tid. Det er jo egentlig bare en valg, som Bjørn foretager om hvad er det mest fordelagtige angående tidsforbruget. Lufttemperaturen har selvfølgelig også spillet ind.

Ioniq 28 har et væld af smarte features, som man først opdager hen ad vejen. En del af dem er samlet her.

Herunder er 25 + 10 mere eller minde skjulte tips. Mange af disse gælder udelukkende for Premium udgaven, er på engelsk og bilen hér er højrestyret, men jeg synes alligevel den er ret nyttig.


Top