Fejl på Ioniq

rider.dk. Senest opdateret

Ved alle biler kan der opstå fejl – også på Ioniq. I det følgende vil jeg løbende liste de fejl, jeg har og får kendskab til via min kontakt til andre Ioniq-kørere; hovedsaglig gennem de sociale medier.

Gearvælgeren virker ikke

Når fejlen opstår vil man opleve, at bilen ikke kan sættes i gear, men vedbliver at stå i P. Det røde lys ud for P på gearvælgeren er slukket – hvilket også gælder for D, R og N. Fejlen er en dårlig stelforbindelse i forbindelse med gearvælgeren og kan afhjælpes på Hyundai værkstedet ved at etablere en ekstra stelledning. Fejlen er desuden også i nogle tilfælde lokaliseret til det multistik, der befinder sig lige under selve skiftesektionen i midterkonsollen. Midterkonsollen kan afmonteres ved at løfte forenden og derefter bagenden af midterkonsollen – med kopholder og det hele. Der er ingen skruer. Så kan man komme til multistikket. Det er sikret med en plastbøjle, der lige skal løsnes først. Herefter kan man gi’ stikket lidt kontaktrens. Det er en kendt fejl på Ioniq.
Uanset hvor man befinder sig henner når denne fejl opstår, vil man stå i en rigtig dårlig situation iden bilen er låst i P og derved ikke kan flyttes.
Hvad kan man gøre?
Da jeg var ude for fejlen opdagede jeg tilfældigvis, at jeg alligevel kunne køre i bilen hvis jeg gjorde følgende: Jeg monterede min OBD2-dongle i diagnoseporten, åbnede TorquePRO på min telefon og forbandt app’en med bluetooth til OBD’en. Herefter virkede gearene. Lukkede jeg app’en virkede gearene ikke igen. Det er muligt, at EVNotify vil kunne gøre det samme. Der er andre ude i den store verden, der har gjort den samme iagttagelse med kombinationen af et ikke fungerende gear og en aktiv OBD2-dongle + app. Efterfølgende skal man selvfølgelig ha’ lavet de dårlige stelforbindelser.

Bilen kan ikke lades op

Hvis bilen hverken kan lades op med Type 2 eller CCS, så er det sandsynligvis den aktuator, der sidder i forbindelse med låsning af stikket til bilen. Det er nok ikke direkte låsningen af stikket, der er afgørende, men den solenoide, der skal slutte strømmen når stikket bliver sat i.
Hvad kan man gøre?
Det er en kendt fejl på Ioniq og et Hyundai værksted vil kunne afhjælpe fejlen på 1 til 2 timer.

Klimaanlæget virker ikke mere med køling

Det kan være en fejl i forbamperen – således, at kølevæsken forsvinder. Ioniq skal desuden muligvis have noget mere kølevæske på end andre Hyundai og det er endda muligt, at systemet ikke var fyldt helt op fra fabrikken. Mere om dette i okt – nov 2020.

Manglende respons fra “gaspedal”

Fejler er, at bilen ikke reagerer på gaspedalen i nogle sekunder, når man vil accelerere – den tøver med at køre. I de første 3 til 5 sekunder sker der intet, når man træder på gaspedalen. Problemet eksisterer ikke fra stilstand – kun når bilen ruller og man ønsker at accelerere. Problemet opstår heller ikke, når den adaptive fartpilot er ON.
En løsning, som sandsynligvis drejer sig om en dårlig stelforbindelse, er på vej – mere om dette senere.

Opladning med Timer starter og afsluttes for tidligt

Med opladnings-indstillingen har man flere muligheder, men en af dem er, at man sætter det tidspunkt hvor man ønsker at benytte sin bil. Det kunne f.eks. være kl. 7 om morgenen. Når man så sætter sin Ioniq eller Kona til opladning hjemme, finder bilen selv ud af hvor lang tid den skal bruge på opladning til 100% og starter senest muligt således at bilen netop er fuldt opladet kl. 7. Når stikket sættes i bilen for opladning vurderer bilen på baggrund af den effekt bilen får tildelt, at beregne opladningslængden – og derved fastsætte det tidspunkt opladningen skal starte på.
Problemet er desværre, at bilen er alt for hurtig til at registrere ladeeffekten og den vil for nogle (måske mange) hjemmeladere være lav lige efter man har sat stikket i bilen. Derfor beregner bilen en meget længere tid til opladning end nødvendig – måske dobbelt så lang tid. Den opladningstid, som bilen efter 5 – 10 sek. viser i displayet er derimod den korrekte, men det er desværre ikke denne tid som bilen egentlig benytter til den første beregning, men som nævnt en meget længere tid.

Hvis bilen fortæller, at den skal bruge 5 timer til opladning, så starter opladningen fejlagtigt måske omkr. 10 timer før forventet afgangstidspunkt selv om det korrekte vil være 5 timer før. Man kan selv gøre et meget enkelt forsøg med de 5 timers opladningstid som eksempel.

Tilslut type 2 stikket og tænd bilen, eller omvendt. Gå ind på siden: **Indstillinger efter lav strømpris **og fjern alle tal (tidspunkter) på denne side; både for hverdag og weekend. Gå derefter til siden: **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt tiden til kl. 6 hvis den aktuelle tid er kl. 18. Da der nu er mere end 10 timer, nemlig 12 timer til forventet afgangstidspunkt, starter opladningen selvfølgelig ikke. Gå igen ind i forventet afgangstidspunkt og ændre kl. 6 til kl. 1 hvilket er 7 timer senere end den aktuelle tid (kl. 18). Tryk OK.

  • Hvis bilen regner korrekt så starter opladningen ikke og du behøver i princippet derfor ikke at læse videre; din bil fungerer efter hensigten.
  • Regner den forkert, så starter opladningen med det samme idet bilen regner med at skulle bruge omkr. 10 timer til opladningen. Det er fejlen!

Det interessante er nu, at hvis man herefter sætter tiden tilbage til det oprindelige forventede afgangstidspunkt: kl. 6, trykker OK (opladningen stopper); går ind i forventet afgangstidspunkt endnu en gang og igen reducerer tiden til kl. 1, så starter opladningen besynderligt nok ikke. D.v.s. at nu fungere opladningen som den skal. Årsagen til dette har jeg ikke helt klarlagt, men jeg forventer, at bilen foretager en ny kontakt med ladeboksen idet jeg har ændret på forventet afgangstidspunkt og stoppet og startet opladningen kortvarigt.
Efter denne kontrol vil jeg nu kunne sætte det forventede afgangstidspunkt til f.eks kl. 7 og herefter være sikker på, at bilen starter opladningen kl. 2 d.v.s. 5 timer før kl. 7 i stedet for kl. 21, som er 10 timer før kl. 7. Ovenstående er en fejl, der også vil kunne findes på Kona.

Jeg indrømmer, at det hele lyder lidt kompliceret – så hvad gør man i praksis hvis man ønsker at benytte funktionen med at sætte bilen til at lade på en måde så opladningen netop standser fuldt opladet på det ønskede tidspunkt?

Hvad kan man gøre?
Tilslut type 2 stikket og tænd bilen, eller omvendt.
1: Gå ind på siden: **Indstillinger efter lav strømpris **og fjern alle tal (tidspunkter) på denne side; både for hverdag og weekend. OK.
2: Går opladningen i gang, går man direkte til punkt 3:. Går den ikke igang sætter man tidspunktet i **Indstil forventet afgangstidspunkt** så langt tilbage, at opladningen går i gang. OK.
Bilen viser nu hvor lang tid den har beregnet at opladningen vil tage.
3: Gå igen ind i **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt tiden så langt frem at opladningen stopper. OK.
4: Gå igen ind i **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt nu tiden tilbage til det tidspunkt man faktisk ønsker opladningen stoppet ved. OK.
Opladningen er stadig stoppet, men vil blive genoptaget på et ukend tidspunkt og stoppe på den tid man har sat. Min erfaring er, at SOC ofte ender omkr.98% og ikke nødvendigvis 100%.

Bilen tapper 12V batteriet eller batteriet er dødt

Sørg allerførst for at Battery saver + er sat til ON. Det er en kendt fejl på både Ioniq og Kona. 12V batteriet tappes pludselig for strøm. Hvorfor vides ikke endnu. Mere senere.
Hvad kan man gøre?
Det vil være en god idé, at medbringe en jumpstarter og evt. et billigt multiinstrument, der kan måle spændingen på 12V batteriet. Det er for at man kan sikre sig, at batteriet vitterligt ER tømt for strøm. Derefter på med jumpstarteren i noge minutter. Så burde bilen være køreklar igen.

Dørene kan ikke åbnes, f.eks. af mangel på strøm

I tilfælde af strømsvigt eller fejl på fjernbetjeningen kan man komme ud for at skulle åbne døren med den fysiske nøgle for at få adgang til bilen. Der er flere Youtube videoer, som viser hvorledes man gør og de fleste viser det desværre ikke korrekt.
Hvad kan man gøre?
Man tager nøglen ud af fjernbetjeningen og med nøglespidsen trykker man vinkelret ind i det firkantede hul og på den rillede pal, der sidder synligt i hullet under den faste del af håndtaget. Samtidig trækker man ud i håndtaget som om man ville åbne døren. Så slipper plasticdelen sit tag i den underste pal og hænger kun i to faste tapper foroven. Man skal huske at trække ud i håndtaget og absolut ikke vrikke og vride med nøglen som en del videoer forklarer.
I følgende video: gå til 2:10 min for afmontage af plastdel og 2:55 for montage. På en dansk bil er det selvfølgelig venstre dør.

Dørhåndtaget på en af de bageste sidedøre knækker

Dette er der nogle få eksempler på.
Hvad kan man gøre?
Sørg for at ha’ lidt Gaffa-tape med i bilen – så kan håndtaget blive siddende således at døren ikke er utæt.

Top