Fejl på Ioniq

rider.dk. Senest opdateret

Ved alle biler kan der opstå fejl – også på Ioniq. I det følgende vil jeg løbende liste de fejl, jeg har og får kendskab til via min kontakt til andre Ioniq-kørere; hovedsaglig gennem de sociale medier.

Gearvælgeren virker ikke

Når fejlen opstår vil man opleve, at bilen ikke kan sættes i gear, men vedbliver at stå i P. Det røde lys ud for P på gearvælgeren er slukket – hvilket også gælder for D, R og N. Fejlen er en dårlig stelforbindelse i forbindelse med gearvælgeren og kan afhjælpes på Hyundai værkstedet ved at etablere en ekstra stelledning. Det er en kendt fejl på Ioniq.
Uanset hvor man befinder sig henner når denne fejl opstår, vil man stå i en rigtig dårlig situation iden bilen er låst i P og derved ikke kan flyttes. Da jeg var ude for fejlen opdagede jeg tilfældigvis, at jeg alligevel kunne køre i bilen hvis jeg gjorde følgende: Jeg monterede min OBD2-dongle i diagnoseporten, åbnede EVNotify på min telefon og forbandt app’en med bluetooth til OBD’en. Herefter virkede gearene. Lukkede jeg app’en virkede gearene ikke igen. Se mere om EVNotify. Skal jeg være helt ærlig husker jeg ikke om det var EVNotify eller TorquePro jeg åbnede, men jeg mener det var EVNotify. Der er andre ude i den store verden, der har gjort den samme iagttagelse med kombinationen af et ikke fungerende gear og en aktiv OBD2-dongle.

Bilen kan ikke lades op

Hvis bilen hverken kan lades op med Type 2 eller CCS, så er det sandsynligvis den aktuator, der sidder i forbindelse med låsning af stikket til bilen. Det er nok ikke direkte låsningen af stikket, der er afgørende, men den solenoide, der skal slutte strømmen når stikket bliver sat i. Det er en kendt fejl på Ioniq og et Hyundai værksted vil kunne afhjælpe fejlen på 1 til 2 timer.

Klimaanlæget virker ikke mere med køling

Ioniq skal have noget mere kølevæske på end andre Hyundai, Det kan værkstedet have overset og det er endda muligt, at det ikke var fyldt helt op fra fabrikken.

Opladning med Timer starter og afsluttes for tidligt

Med opladnings-indstillingen har man flere muligheder, men en af dem er, at man sætter det tidspunkt hvor man ønsker at benytte sin bil. Det kunne f.eks. være kl. 7 om morgenen. Når man så sætter sin Ioniq eller Kona til opladning hjemme, finder bilen selv ud af hvor lang tid den skal bruge på opladning til 100% og starter senest muligt således at bilen netop er fuldt opladet kl. 7. Når stikket sættes i bilen for opladning vurderer bilen på baggrund af den effekt bilen får tildelt, at beregne opladningslængden – og derved fastsætte det tidspunkt opladningen skal starte på.
Problemet er desværre, at bilen er alt for hurtig til at registrere ladeeffekten og den vil for nogle (måske mange) hjemmeladere være lav lige efter man har sat stikket i bilen. Derfor beregner bilen en meget længere tid til opladning end nødvendig – måske dobbelt så lang tid. Den opladningstid, som bilen efter 5 – 10 sek. viser i displayet er derimod den korrekte, men det er desværre ikke denne tid som bilen egentlig benytter til den første beregning, men som nævnt en meget længere tid.

Hvis bilen fortæller, at den skal bruge 5 timer til opladning, så starter opladningen fejlagtigt måske omkr. 10 timer før forventet afgangstidspunkt selv om det korrekte vil være 5 timer før. Man kan selv gøre et meget enkelt forsøg med de 5 timers opladningstid som eksempel.

Tilslut type 2 stikket og tænd bilen, eller omvendt. Gå ind på siden: **Indstillinger efter lav strømpris **og fjern alle tal (tidspunkter) på denne side; både for hverdag og weekend. Gå derefter til siden: **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt tiden til kl. 6 hvis den aktuelle tid er kl. 18. Da der nu er 12 timer til forventet afgangstidspunkt, starter opladningen ikke. Gå igen ind i forventet afgangstidspunkt og ændre kl. 6 til kl. 1 hvilket er 7 timer senere end den aktuelle tid (kl. 18). Tryk OK.

  • Hvis bilen regner korrekt så starter opladningen ikke og du behøver i princippet derfor ikke at læse videre; din bil fungerer efter hensigten.
  • Regner den forkert, så starter opladningen med det samme idet bilen regner med at skulle bruge omkr. 10 timer til opladningen. Det er fejlen!

Det interessante er nu, at hvis man herefter sætter tiden tilbage til det oprindelige forventede afgangstidspunkt: kl. 6, trykker OK (opladningen stopper); går ind i forventet afgangstidspunkt endnu en gang og igen reducerer tiden til kl. 1, så starter opladningen besynderligt nok ikke. D.v.s. at nu fungere opladningen som den skal. Årsagen til dette har jeg ikke helt klarlagt, men jeg forventer, at bilen foretager en ny kontakt med ladeboksen idet jeg har ændret på forventet afgangstidspunkt og stoppet og startet opladningen kortvarigt.
Efter denne kontrol vil jeg nu kunne sætte det forventede afgangstidspunkt til f.eks kl. 7 og herefter være sikker på, at bilen starter opladningen kl. 2 d.v.s. 5 timer før kl. 7 i stedet for kl. 21, som er 10 timer før kl. 7. Ovenstående er en fejl, der også vil kunne findes på Kona.

Jeg indrømmer, at det hele lyder lidt kompliceret – så hvad gør man i praksis hvis man ønsker at benytte funktionen med at sætte bilen til at lade på en måde så opladningen netop standser fuldt opladet på det ønskede tidspunkt?

Gør følgende:
Tilslut type 2 stikket og tænd bilen, eller omvendt.
1: Gå ind på siden: **Indstillinger efter lav strømpris **og fjern alle tal (tidspunkter) på denne side; både for hverdag og weekend. OK.
2: Går opladningen i gang, går man direkte til punkt 3:. Går den ikke igang sætter man tidspunktet i **Indstil forventet afgangstidspunkt** så langt tilbage, at opladningen går i gang. OK.
Bilen viser nu hvor lang tid den har beregnet at opladningen vil tage.
3: Gå igen ind i **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt tiden så langt frem at opladningen stopper. OK.
4: Gå igen ind i **Indstil forventet afgangstidspunkt** og sæt nu tiden tilbage til det tidspunkt man faktisk ønsker opladningen stoppet ved. OK.
Opladningen er stadig stoppet, men vil blive genoptaget på et ukend tidspunkt og stoppe på den tid man har sat. Min erfaring er, at SOC ofte ender omkr.98% og ikke nødvendigvis 100%.

Bilen tapper 12V batteriet eller batteriet er dødt

Sørg allerførst for at Battery saver + er sat til ON. Mere senere.

Dørene kan ikke åbnes, f.eks. af mangel på strøm

Mere senere

Ladestikket vil ikke slippe bilen

Mere senere

Top