Med elbilen til udlandet

Tager man elbilen til Tyskland er der nogle detaljer, man skal eller bør medbringe eller være klar over. Det meste af det følgende er ikke specielt for elbiler, men der er et par detaljer, som kun omhandler elbiler.

Pas

– også pas til evt. børn skal medbringes.

Kørekort

Kørekort til de personer man forventer skal køre bilen skal medbringes

Sygesikringsbevis

Det blå sygesikringsbevis, som ikke er udløbet bør medbringes.

Registreringsattest

Den originale registreringsattest del 1 skal medbringes. Del 2 skal blive derhjemme som bevis på at man er ejer og har haft del 1 hvis denne forsvinder.

Rødt SOS-kort

Det bør medbringes. Har man tegnet en kaskoforsikring hos et af de danske forsikringsselskaber, som er medlem af Rødt Kort-ordningen, har man ret til vejhjælp i udlandet. Rødt Kort er en del af kaskoforsikringen hos de fleste danske forsikringsselskaber. Man behøver ikke at anskaffe sig et rødt kort i papir, men kan i stedet hente Rødt Kort app’en til sin telefon.

Miljømærke

Det grønne miljømærke skal medbringes hvis man skal køre i de såkaldte miljøzoner. Skal man ikke ind til byerne, men fx kun køre på Autobahn, behøver man ikke miljømærke. Også her findes der en god app, som giver et godt overblik miljøzoner. App’en hedder Green-Zones og kan stærkt anbefales. Hentes i App Store eller Google Play. Se mere på Green-zones.eu. Hvis man skal køre ind i en af miljøzonerne skal man have et grønt type 4 miljøzonemærke – også selv om man kører i en elbil. Mærket skal sættes indvendig på forruden og kan bl.a. købes hos FDM eller på flere af de danske bilsynssteder. Mærket bestilles til den ønskede nummerplade og er gyldigt i hele bilens levetid.

P-skive

En dansk P-skive gælder ikke i Tyskland – heller ikke den elektroniske. P-skiver til brug i Tyskland skal se ud på en ganske bestemt måde hvilket ingen danske P-skiver gør. Den tyske P-skive kan købes på tankstationer i Tyskland, men man kan også fuldt lovligt selv printe den. Se her hvordan. Den danske P-skive skal fjernes eller tildækkes. Bemærk også at der ved parkering skal stilles frem til nærmeste halve time og ikke nærmeste kvarter som i Danmark.

E-mærket

I Tyskland har alle tyske elbiler et E som sidste bogstav på nummerpladen og skal først og fremmest opfattes som et fordelsbogstav. Med dette E opnår elbiler mange steder særlige fordele f.eks. gratis parkering, kørsel i busbaner m.m. Der er ikke fællesregler for brug af det E i Tyskland, hvilket betyder, at man selv skal undersøge de lokale regler for at opnå fordelene. Udenlandske biler har selvfølgelig ikke dette E, men for at udenlandske bilister kan få de samme fordele, kan man købe et separat blåt E-mærke. Det skal i så fald monteres let synlig bag på bilen, hvilket i praksis vil sige i bagruden da mærket klæber på forsiden. Det blå E-mærke kan købes i Tyskland ved motorkontorer og koster ifølge varierende oplysninger fra €6 til €11 (45 – 83 kr). Det er bedst at spørge i de tyske grænsebyer, da de som oftest har hørt om det før. Midt inde i landet kender de handlende ikke til det. E-mærket kan også bestilles på nettet til en pris af omkr. 99 €, d.v.s. ret dyrt.
Vedr. opladningssteder så vil det være sådan, at kun tyske biler med E som sidste bogstav på nummerpladen lovligt kan holde på en plads beregnet til opladning af elbiler. Det medfører, at tyske fossil-biler kan få en bøde hvis de spærrer en opladningsplads. Der er lidt delte meninger om vigtigheden af at også udenlandske biler ved opladning skal have et blåt E-mærke på bilen. Nogle mener man kan få en bøde hvis E-mærket mangler når man lader (Ref.: FDEL) mens andre oplyser, at udenlandske bilister ikke får bøder for dette (Ref.: Berlin-guide.dk)

Opladning af elbilen i Tyskland

Se denne side.


Referancer

  1. FDM om tur til Tyskland
  2. FDEL om tur til Tyskland
  3. Berlin guide
  4. Green-Zones.eu
  5. Die E-Plakette
Top