Med elbilen til udlandet

Last Updated on 15. juni 2023 by thrust

Tager man elbilen til Tyskland er der nogle detaljer, man skal eller bør medbringe eller være klar over. Det meste af det følgende er ikke specielt for elbiler, men der er et par detaljer, som kun omhandler elbiler.

Pas

– også pas til evt. børn skal medbringes.

Kørekort

Kørekort til de personer man forventer skal køre bilen skal medbringes

Sygesikringsbevis

Det blå sygesikringsbevis, som ikke er udløbet bør medbringes.

Registreringsattest

Den originale registreringsattest del 1 skal medbringes. Del 2 skal blive derhjemme som bevis på at man er ejer og har haft del 1 hvis denne forsvinder.

Rødt SOS-kort

Det bør medbringes. Har man tegnet en kaskoforsikring hos et af de danske forsikringsselskaber, som er medlem af Rødt Kort-ordningen, har man ret til vejhjælp i udlandet. Rødt Kort er en del af kaskoforsikringen hos de fleste danske forsikringsselskaber. Man behøver ikke at anskaffe sig et rødt kort i papir, men kan i stedet hente Rødt Kort app’en til sin telefon.

Miljømærke

Det grønne miljømærke skal medbringes hvis man skal køre i de såkaldte miljøzoner. Skal man ikke ind til byerne, men fx kun køre på Autobahn, behøver man ikke miljømærke. Også her findes der en god app, som giver et godt overblik miljøzoner. App’en hedder Green-Zones og kan stærkt anbefales. Hentes i App Store eller Google Play. Se mere på Green-zones.eu. Hvis man skal køre ind i en af miljøzonerne skal man have et grønt type 4 miljøzonemærke – også selv om man kører i en elbil. Mærket skal sættes indvendig på forruden og kan bl.a. købes hos FDM eller på flere af de danske bilsynssteder. Mærket bestilles til den ønskede nummerplade og er gyldigt i hele bilens levetid.

P-skive

En dansk P-skive gælder ikke i Tyskland – heller ikke den elektroniske. P-skiver til brug i Tyskland skal se ud på en ganske bestemt måde hvilket ingen danske P-skiver gør. Den tyske P-skive kan købes på tankstationer i Tyskland, men man kan også fuldt lovligt selv printe den. Se her hvordan og vælg: Weitere Themen . Vælg en af de 3 downloads – forskellen er udelukkende reklameteksten. Den danske P-skive skal fjernes eller tildækkes. Bemærk også at der ved parkering skal stilles frem til nærmeste halve time og ikke nærmeste kvarter som i Danmark. Vi købte på den første tankstation vi mødte i Tyskland den viste P-skive for €3. Den er i plast, har indbygget isskraber og indeholder på bagsiden en måler til dækkenes mønsterdybde og en plastmønt til indkøbsvogn.

DK-skilt

Har man ikke en EU-nummerplade på sin bil, skal der bag på bilen være monteret et DK-skilt.

E-mærket

I Tyskland har alle tyske elbiler et E som sidste bogstav på nummerpladen og skal først og fremmest opfattes som et fordelsbogstav. Med dette E opnår elbiler mange steder særlige fordele f.eks. gratis parkering, kørsel i busbaner m.m. Der er ikke fællesregler for brug af det E i Tyskland, hvilket betyder, at man selv skal undersøge de lokale regler for at opnå fordelene. Udenlandske biler har selvfølgelig ikke dette E, men for at udenlandske bilister kan få de samme fordele, kan man købe et separat blåt E-mærke. Det skal i så fald placeres let synlig bag på bilen, hvilket i praksis vil sige synligt gennem bagruden*) da mærket klæber på forsiden.
Den tyske lovtekst vedr. placering: “die an der Rückseite des Fahrzeuges gut sichtbar anzubringen ist“.
Det blå E-mærke kan købes i Tyskland ved motorkontorer og koster ifølge varierende oplysninger fra €6 til €11 (45 – 83 kr). Det er bedst at spørge i de tyske grænsebyer, da de som oftest har hørt om det før. Midt inde i landet kender de handlende ikke til det. E-mærket kan også bestilles på nettet til en pris af omkr. €99, d.v.s. ret dyrt.
Pr. juli 2020 er det muligt at købe mærket hos FDM for 249 kr (pris pr. 30. juli 2020).
Vedr. opladningssteder så vil det være sådan, at kun tyske biler med E som sidste bogstav på nummerpladen lovligt kan holde på en plads beregnet til opladning af elbiler. Det medfører, at tyske fossil-biler kan få en bøde hvis de spærrer en opladningsplads. Der er lidt delte meninger om vigtigheden af at også udenlandske biler ved opladning skal have et blåt E-mærke på bilen. Nogle mener man kan få en bøde hvis E-mærket mangler når man lader (Ref.: FDEL) mens andre oplyser, at udenlandske bilister ikke får bøder for dette (Ref.: Berlin-guide.dk). En kvinde gjorde mig på Facebook sommeren 2023 opmærksom på, at en svensker, der ladede sin bil ved siden af hende, fik en bøde for det manglende E-mærke. Om det var en P-vagt eller politiet, der uddelte bøden femgik ikke.
*)NB: Mærket er usædvanlig stærkt klæbende og jeg vil kraftigt fraråde at klæbe det hen over varmetrådene på bagrudens inderside. Jeg vælger at lægge mærket løst og synligt på hattehylden, så det kan ses udefra gennem bagruden.

Færdselsregler i Tyskland

Skal man til Tyskland er det absolut en fordel at kende til færdselsreglerne i Tyskland. De er ikke helt som de danske.

Mine få erfaringer vedr. kørsel med elbil i Tyskland

  • Der kører forholdsmæssigt færre elbiler i Tyskland sammenlignet med Danmark – så der vil oftest være gode muligheder for at finde ledige ladestandere.
  • I T-kryds skal man være opmærksom på cyklister hvis man skal skære en cykelsti langs den vej, der går på tværs. I Danmark er det almindeligt at cykelstien har en punkteret midterstribe hvis cykelstien har modsat rettet færdsel hvilket bevirker, at der kan komme cyklister fra højre. Desuden er det herhjemme markeret med en trekantet faretavle, der viser modsat rettet færdsel på cykelstien. Disse sikkerhedselementer ser man sjældent eller slet ikke i Tyskland, så vær særlig opmærksom på cyklister fra højre ved udkørsel fra sidevej.
  • Man ser mange slukkede lyskurve i Tyskland. Grunden til dette kender jeg ikke.
  • Man ser nogle steder en tidsbegrænset max-hastighed således, at der er to hastighedsskilte hvoraf det ene skilt f.eks. viser en ekstra lav hastighed i skoletiden – med angivet tidsinterval. Denne ekstra skiltning vises med tidsangivelse – meget belejligt – også på Teslas skærm.
  • Tyskland er ikke digitaliseret i samme grad som i Danmark – derfor vil man ofte møde Parkerings-automater hvor der skal anvendes mønter, altså disse små metalskiver, som mange sikkert kan huske 😎 Andre steder kan man benytte sit betalingskort eller en parkeringsapp, som – hvis man er heldig – allerede har på sin telefon.
  • Vedr. opladning af elbilen: Se denne side.

Referancer

  1. FDM om tur til Tyskland
  2. FDEL om tur til Tyskland
  3. Berlin guide
  4. Green-Zones.eu
  5. Die E-Plakette
Top