rider.dk

Last Updated on 20. april 2019 by thrust

Velkommen til rider.dk. Siden har været nede i et par uger i starten af jan. 2015 idet jeg har valgt at oprette rider.dk i WordPress frem for alm. HTML.
rider.dk vil undergå løbende forandring i 2015.

Dette indlæg er uploaded af Thrust. Se mere på .............. Om rider.dk

10 kommentarer til “rider.dk
  1. Ole Jensen siger:

    Hej igen og mange tak for Dit svar. Den har fået nyt bundkar, det er det store, og i øvrigt ubehandlet. Jeg skal have motoren skilt, fordi der er knækket en udstødningsstøttebolt, og dem som gjorde det har boret topstykket i stykker i et forsøg på at bore og skære gevind. Ved samme lejlighed opdagede jeg at midterste ventilstyr for udstødningsventilen var revnet lidt, og revnen løber ud i godset på topstykket. Jeg var heldig og købte et brugt topstykke i England for 1000 kr. Det er intakt, med ventilerne i. Med i handlen fik jeg også knastakslerne og cylinderne, og overraskende 3 stempler som ser helt nye ud, med ringe, en rigtig god handel, synes jeg. De passer fantastisk i cylinderne, så det lover godt. Min cykel har gået 63000. Defekterne til trods startede den nemt op efter alle årene, med 3 nye platiner og en karburatorrensning. Motoren lød godt, jeg lod den gå ca. et minut. Senere opdagede jeg da jeg tappede olien af, at den var tynd, der har antagelig været benzin i ( den var ellers nøjagtig på max og helt ren, så jeg troede den var fin.) Forhåbentlig har jeg ikke ødelagt noget, den gik kun tomgang, med et par enkelte opgasninger til 2-3000 rmp. Den lød stadig fint efter olieskiftet. Primærkæden kan lige akkurat trækkes op til godset ved påfyldningsstudsen, men har ikke lavet mærker i denne, tror du det kan gå at køre med den ? Et sidste spørgsmål, har knastkæden samleled fra starten eller skal jeg have fat i et værktøj til at skille den ?? Tak fordi Du vil hjælpe, det er virkelig pænt af Dig. Med venlig hilsen Ole

    • thrust siger:

      Hej Ole. Yamaha angiver slidgrænsen for forkæden at den ikke må ta’ på noget i koblingshuset. Det interessante er, at udformningen af oliepåfyldningshullet er lidt forskellig i de motorer jeg har haft kendskab til. Stkker man en finger ned i påfyldningshullet vil man kunne mærke noge skarpe kanter ud mod sidækslet hvilket indikerer, at der er slebet noget af godset d.v.s. at gevindet er kortere ud mod dækslet end ind mod selve motoren. Det underlige er, at der ikke er slebet lige meget væk på de krumtaphus, jeg har haft fat i. I en enkelt var det slet ikke slebet noget. Det er klart at kæden tidligere vil kunne tage på godset i krumtaphuset, hvis der ikke er slebet noget af ved hullet, så hvis det er tilfældet, vil der kunne hentes noget hér ved at fjerne noget gods. Forkæden vil, hvis den er ret slap endvidere kunne ramme den 4-benede alu-støtte med lejet, der støtter koblingsakslen – så det bør også tjekkes.
      Knastkæden er fra fabrikken samlet med et nitte-led. Der skal en chain-splitter til at dele kæden. En let modificering af én til en cykelkæde vil muligvis kunne klare opgaven. Jeg har altid benyttet et nitte-led de gange jeg har haft adskilt kæden, men der skal et nyt led til hver gang. Der har kunne fås – og kan muligvis stadigvæk fås – hårnåle-samleled til denne kæde. Jeg har bare følt mig mere sikker på et nittet led.
      At din cykel kun har gået 63000 km er ret enestående – hvis det er korrekt – men jeg regner med at du har fået en form for dokumentation. Men alt efter hvordan den er blevet behandlet, burde der være mange kilometer tilbage i den endnu.
      M.v.h. Hans E K

  2. thrust siger:

    Hej Ole – og tak for de pæne ord. En 76’er er en af de aller første XS750’ere. På den skulle der meget gerne være foretaget en række garantiudskiftninger, med bl.a. større bundkar. Jeg har skrevet lidt om det på Intro-siden. På 2D’eren starter det røde felt ved 7500 o/min mod 9000 for E-modellerne. D-modellen med org. 3 i én udstødning og lavere effekt har ikke været solgt i Danmark. Jeg kan anbefale af foretage den lille omplacering af en af skiverne ved 2.gears hjulet i gearkassen. Se beskrivelsen i afsnittet: Dele, der kræver adskilt krumtaphus. Held og lykke med projektet. Mvh Hans E K

  3. Ole Jensen siger:

    Hej – og tak for din hjemmeside, den er virkelig god. Jeg har købt en 1976 ér sidste år som jeg er i gang med at sætte i stand. Den har stelnummer 1T5, og burde så være en 2D, den har altid været dansk registreret, den har været afmeldt 9 år. Men omdrejningstællerens røde felt starter ved 7500, og det er vel kendetegnet ved en D-er ? med de flere heste på 2D´eren fulgte lidt flere omdrejninger, synes jeg det fremgår af dine oplysninger. Mvh Ole

  4. Kai Thusgaard Andersen siger:

    Hej Hans.
    Hyggeligt at komme forbi din hjemmeside igen og mindes “de gode gamle dage”. Håber at alt er vel hos jer.

    Hilsen

    Kai

    • thrust siger:

      Hej Kai
      Her er alt vel ! Som du måske kan se er mit site helt ændret. Det skete for et par måneder siden. Sitet ligger nu på WordPress, hvilket bl.a. betyder at alt nu ligger i skyen og jeg kan derfor edditere alle steder fra. Sitet er under stadig forandring og i den nærmeste tid kommer der noget om BMW F800S.
      Hils omkring !

  5. bjørn siger:

    Hei. Jeg har vært “storfobruger” av din side om xs750/850 i flere år. Kjøpte min xs 750 2D 1977 mod i 1986, solgte den i 1998, for så å kjøpe den igjen i 2011. Den er ombygd på flere punkter til 750 E med elektronisk tenning, nye stempler, forgassere etc. Dette ble gjort i midten av 1990 tallet. Den fikk ny primærkjede og chlutchdemper ca 1994. Den hadde da gått ca 140000 km. Pr dags dato har den nok gått ca 200000 km. Den bruker ikke mye olje, og er ok og kjøre med. Bensinforbruk ca 0,4-0,5 l/mil. Kjører pent med den, håper den holder i mange år ennå. Besitter også en Honda cb 750 four 1974 og en Yamaha XS 1 1971 mod. Takk for din “innsats” for disse syklene. Bjørn

    • thrust siger:

      Hej Bjørn. Jeg har egentlig aldrig været klar over om der var særligt mange, der benyttede min side, men det er rart at høre at du har kunne bruge oplysningerne. Som du kan se har rider.dk ændret udseende – til et, håber jeg, lidt mere moderne udtryk. Men fordelen for mig er, at det er en hel del lettere at lægge nye ting ind på siden. Jeg har planlagt flere ting på siden, som ikke var på den gamle – så: “more to come”. Tak for de pæne ord.
      Mvh Hans E K

  6. Jens Lundvald siger:

    NEJ!!!

    Hvor er rider hjemmesiden? Jeg mangler siden om 2.gear og den her: http://www.rider.dk/xs750/xsmufler.pdf

    VIL I IKKE NOK FÅ DEN OP OG KORE IGEN?!

    • thrust siger:

      Hej Jens
      rider.dk har gennemgået en foryngelseskur idet jeg har valgt at lægge den op på WordPress i stedet for alm. HTML. Det bevirker, at jeg mere eller mindre manuelt skal lægge alt ind igen – og det tager desværre lidt tid. Men i løbet af januar 2015 skulle det hele gerne være på plads igen.
      Det er rart og måske lidt overraskende, at der nogen der savner siden når den er væk i et par uger – så der er noget der siger mig, at det ikke har været helt spildt at oprette siden.
      Venligst Hans E K